Uczucia i liczby (inspiracje korczakowskie)

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Czy człowiek człowiekowi wilkiem czy bratem? – Czy egoizm, czy altruizm? – Czy można przeniknąć świat tajemniczy uczuć i prześwietlić liczbą?”

Badania rozkładu indywidualnych sympatii i antypatii w grupie – obejmujące wszystkich członków społeczności wychowującej, czyli dzieci oraz dorosłych (stałych pracowników, praktykantów) – prowadzone były systematycznie w obu Domach Korczakowskich, w Domu Sierot i w Naszym Domu. Niestety oryginalna dokumentacja nie zachowała się, ale Janusz Korczak, jako autor lub współautor, opublikował o tych pionierskich badaniach socjometrycznych kilka artykułów; przetrwały też nieliczne inedita.

Teksty prezentujące metodę badań (de facto ilościowych i jakościowych) wśród najmłodszych wychowanków, w wieku przedszkolnym, dają ciekawy wgląd w warsztat pracy badawczej Korczaka. Formułował on nowe zagadnienia ogólne – badajmy jak najwcześniej nie tylko intelekt, ale i, chciałoby się rzec… inteligencję emocjonalną, oraz „pytania praktyczne” – o pragmatykę organizacji pracy grupowej, małego zespołu. Notatki z przeprowadzania tzw. plebiscytów życzliwości i niechęci odsłaniają także zawsze otwartą, poszukująca postawę („Sposób zapisywania odpowiedzi zmieniałem parokrotnie”).

Korczak-badacz, co dziś nie budzi wątpliwości, raz pisał samokrytycznie o swojej „chałupniczej (!) pracy” (Obserwacja jednego przypadku. (Onanizm chłopca), 1937), kiedy indziej pewnie: „Moja praca naukowa. Krzywe wagi, profile rozwojowe, indeks wzrostu, prognoza ewolucji somatycznej i psychicznej” (Jak kochać dziecko. Internat, 1920, 1929), a w oficjalnym dokumencie na pytanie o działalność naukową odpowiedział okupantom krótko: „Obserwacja dziecka” (Kwestionariusz dla pierwszego zgłoszenia zawodów leczniczych, 1940).

Co gromadę wiąże, co odpycha, jakie stąd przeżycia dodatnie i ujemne są udziałem dzieci; jakie walory budzą życzliwość; jakie właściwości i wady wywołują niechęć? – Co przeważa? – Czy człowiek człowiekowi wilkiem czy bratem? – Czy egoizm, czy altruizm? – Czy można przeniknąć świat tajemniczy uczuć i prześwietlić liczbą?
Pytania praktyczne: jak wyjaśnić, przekonać i oddziałać na dzieci, które mącą aurę pogodnego współżycia, kogo eliminować i izolować dla dobra ogółu?
Czy kryteria oceny, kto miły, kto przykry, czyj wpływ pożądany, czyj szkodzi – różne są wśród dzieci-rówieśników – i dorosłego kierownictwa? (w: Życzliwość i niechęć. „Wychowanie Przedszkolne” 1933, nr 4; pełny tekst J. Korczaka zob. „Wychowanie Przedszkolne” 1933, nr 4 – na www.polona.pl)

***

Uruchomiliśmy cykl artykułów: „Czytając Korczaka”, który powstaje we współpracy Korczakianum - Muzeum Warszawy i redakcji Edunews.pl. Jego celem jest przypomnienie lub odświeżenie myśli pedagogicznej Janusza Korczaka i inspirowanie współczesnych nauczycieli do podążania za Jego podpowiedziami i wskazówkami. Zobacz też:

 

Notka o autorce: Marta Ciesielska jest badaczką i popularyzatorką spuścizny Janusza Korczaka oraz koordynatorką prac Korczakianum - pracowni Muzeum Warszawy (http://korczakianum.muzeumwarszawy.pl/).

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie