Po pomoc chętniej do sieci

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzisiaj Dzień Bezpiecznego Internetu, doroczne wydarzenie edukacyjne, które ma przypominać o tym, że w sieci znajdują się nie tylko zasoby „jasnej strony mocy”, ale także i tej „ciemnej”. O bezpiecznym korzystaniu z zasobów sieci należy oczywiście przypominać każdego dnia, przez cały rok, bowiem korzystanie z Internetu – tak jak z każdego innego narzędzia – powinno być rozumne. A że dzieci, młodzież i dorośli spędzają w sieci wiele czasu, wiadomo z różnych badań. Bo takie życie (w sieci).

Takie czasy, że do Internetu sięgamy dziś częściej niż szukamy bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Bo łatwiej i wygodniej? Internet dostępny dziś jest w zasadzie „na wyciągnięcie telefonu” i stąd też nie można się dziwić, że młodzi ludzie spędzają tam sporo czasu. O ile tylko mają już swój telefon komórkowy, tablet czy komputer z dostępem do sieci. Dorośli zresztą też.

Przeprowadzony w 2019 r. przez Lenovo sondaż wśród ponad 15 tys. rodziców w 10 krajach przyniósł ciekawe wyniki (zob. raport „This is Life”). O ile kiedyś uczniowie po pomoc w rozwiązywaniu zadań szkolnych kierowali się do rodziców, dziś częściej już poszukują pomocy w sieci – uważa tak trzech z czterech zapytanych rodziców (przykładowe różnice między krajami: Indie 89%, Chiny 85%, Niemcy 54%).

Co więcej, 60% rodziców przyznało, że oni także sami najpierw zajrzeli do sieci, zanim pomogli swoim pociechom w rozwiązywaniu zadań domowych. Najczęściej dotyczyło to matematyki (45%), fizyki (38%), geografii (36%) i języków obcych (35%).

Z odpowiedzi rodziców wynika, że zdecydowana większość z nich (83%) wierzy, że wykorzystanie technologii pomoże ich dzieciom osiągać lepsze wyniki w nauce. 73% badanych uważa, że dzięki wykorzystaniu technologii uczniowie mogą stawać się bardziej niezależni i zdolni do rozwiązywania problemów. Choć z drugiej strony niemal tyle samo (72%) uważa, że nowoczesne technologie mogą także prowadzić do uzależnień i oddziaływać na umiejętności społeczne.

Rodzice (84%) uważają ponadto, że korzystanie z technologii na co dzień pomaga im i w życiu zawodowym i w życiu osobistym, pozwalając choćby zachować stały kontakt z rodziną.

W Dniu Bezpiecznego Internetu warto podkreślać, że faktycznie sieć stała się częścią naszego życia i warto codziennie dbać o jakość naszego bycia w wirtualnym świecie. Muszą o tym pamiętać nie tylko młodzi, ale i dorośli.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.  

 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

> Internet w edukacji - między mądrością a głupotą

> Młode smartfony - jak się żyje z internetem w kieszeni

> Bezpieczny Internet 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie