W Polsce na pierwszym planie myślenia
reformatorskiego jest program nauczania. Tymczasem na antypodach
ministerstwo edukacji Nowej Zelandii rozpoczyna reformę cyfrową,
której głównym elementem jest szybki, szerokopasmowy internet we wszystkich szkołach, e-learning i wachlarz
nowoczesnych technologii, które mają rozwinąć nauczanie.
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała raport poświęcony rozwojowi kilkudziesięciu systemów edukacji „Edukacja w zarysie 2009, wskaźniki OECD” (Education at a
Glance 2009, OECD Indicators). Bieżąca edycja zwraca szczególną
uwagę na procesy edukacyjne, ich finansowanie oraz wyniki, czyli
efektywność inwestowania w systemy edukacji.
Trudności we wprowadzaniu aktywizujących metod nauczania takich jak
eksperymenty, działania edukacyjne prowadzone poza szkołą czy
interdyscyplinarny charakter zajęć - to główne problemy w nauczaniu
przedmiotów ścisłych, zaprezentowane w raporcie
przygotowanym przez Pracownię Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia" dla Centrum Nauki Kopernik.
We współczesnym świecie edukacja nieformalna decyduje nieraz o życiowym sukcesie lub porażce. Nie wystarczy
to, czego uczymy się w szkołach i na uczelniach - zbyt często
przekazywane podczas zajęć wiedza i umiejętności są zbyt oderwane od
rzeczywistości pędzącego naprzód świata. Powinniśmy więc sami dbać
o uzupełnianie edukacyjnych braków, i to od najwcześniejszych lat.
To, że trzeba świętować Dzień Nauczyciela, mówić o ogromnym
znaczeniu nauczycielstwa oraz przywrócić właściwą jakość i rangę tego
zawodu zaufania publicznego – jest oczywiste. Ale, jak to robić lepiej niż obecnie? Wielu nauczycieli nie przepada
za tym świętem. Trzeba mówić o potrzebie
świętowania Dnia Nauczyciela, ale i odpowiedzieć na pytanie, kim dziś powinien być nauczyciel?
Prezentujemy kolejne propozycje zmian jakościowych w szkole zgłaszane
przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu. Zachęcamy zainteresowanych debatą na temat kształtu polskiej oświaty,
do przesyłania na adres redakcji swoich pomysłów. Oto co proponuje
uczestnik szkolenia 8 strategii efektywnego uczenia
(się), które organizowaliśmy pod koniec czerwca.
Nowoczesne technologie wprowadziły nowy wymiar uczenia się i interakcji pomiędzy uczestnikami procesu edukacji, co może okazać się przełomowe w dobieraniu narzędzi służących zgłębianiu wiedzy i uczeniu się umiejętności. Aktywność i współpraca uczniów, którą trudno osiągnąć wykorzystując papierową publikację, może być stosunkowo łatwo osiągnięta w przypadku narzędzi wirtualnych.