Jak będzie wyglądała rzeczywistość szkolna w Polsce za 20 lat? Biorąc pod uwagę postęp technologiczny i zmiany społeczno-gospodarcze, czy jesteśmy w stanie prognozować, jak będzie wyglądało środowisko szkolne za dwie dekady? Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową zorganizował wczoraj interesującą debatę w Gdańsku na temat przyszłości polskiej szkoły i jej funkcji.PHOTO: SXC.HU

debaty edukacyjneMusimy zerwać z nauczaniem polegającym na zapamiętywaniu faktów i treści i odtwarzaniu zapamiętanej wiedzy. Innowacyjni i produktywni ludzie, jakich potrzebują społeczeństwa przyszłości, powinni być wyposażeni w szeroki katalog specjalistycznych kompetencji. Wśród nich są takie, na których rozwijanie system edukacji musi zwrócić szczególną uwagę.
 

badania i analizy"Musimy odpowiednio przygotować się do przyszłości pełnej wyzwań. To właśnie tu jest odpowiednie miejsce dla edukacji i edukacja staje się teraz kluczowa." – powiedział Angel Gurría, Sekretarz Generalny OECD podczas Edukacyjnego Okrągłego Stołu UNESCO, zauważając, że poprawa edukacji jest to jedno z największych wyzwań i kluczowy obszar działalności OECD.
 

debaty edukacyjneSamoocena skupia uwagę, emocje i myśli na samym sobie. Jest czynnikiem motywującym do działania - umiejętnością o wyjątkowym znaczeniu, tak w edukacji, jak i w życiu. Jest kluczową kompetencją człowieka, którą z wielu względów warto rozwijać. Jak wpływa na stawianie sobie osobistych celów i zadań? Dlaczego i jak uczyć uczniów dokonywania trafnej i rzetelnej samooceny?
 

innowacje w edukacjiZmiana sposobu kształcenia uczniów i studentów jest jednym z warunków rozwoju kreatywności i innowacyjności społeczeństwa - uznali uczestnicy debaty "Strategia rozwoju polskiej nauki", która odbyła się 23 listopada podczas konferencji "Przez edukację - do innowacji. Od przedszkola do innowatora" zorganizowanej przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska.
 

badania i analizyPolska musi podjąć natychmiastowe działania na rzecz zwiększenia zatrudnienia młodzieży – wynika z raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) na temat sytuacji absolwentów szkół i uczelni wchodzących na rynek pracy w krajach członkowskich organizacji. Na tle innych krajów wypadamy bardzo słabo, a co roku bezrobotnych absolwentów szkół przybywa.
 

system oświatyW badaniach PISA dotyczących mierzenia umiejętności myślenia matematycznego w 2006 r. polscy uczniowie nie osiągnęli najlepszych wyników, choć zmieścili się blisko średniej krajów członkowskich OECD. W podobnej sytuacji znalazła się wówczas Irlandia. Tam wyniki testu potraktowano jako sygnał do poszukiwania zmian w podejściu do nauczaniu matematyki.
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie