Jak lepiej zrozumieć przekaz medialny?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaNa początku było marzenie – stworzyć własną akademię filozoficzną, wzorem starożytnej szkoły ateńskiej, czy akademii florenckiej. Szybko okazało się, że współczesne czasy są dobrym momentem, aby taką inicjatywę rozpocząć. W epoce wszechobecnych mediów, potrzeba nam filozofii na ulicy, dzięki której będziemy lepiej rozumieć media i to, co się dzieje wokół nas.
 
Marek Spychała, twórca Lego-Logos i Akademii Filozoficznej w Warszawie stworzył „z niczego“ świetny projekt społeczny, adresowany do osób w każdym wieku, zarówno dzieci i młodzieży, jak też studentów i osób dorosłych, czynnych zawodowo. Filozofia jest tu pojmowana inaczej, niż narzuca akademicka tradycja – jak przekonuje Spychała, „powinna być nie tyle przedmiotem nauczanym w liceum lub akademickim wykładem, lecz przede wszystkim żywym narzędziem, które pozwala społeczeństwu na budowę szeroko rozumianej kultury, na dialog, zrozumienie i zgodę społeczną.“

Dlatego na zajęciach, w których biorą przede wszystkim młodzi ludzie (z gimnazjum i liceum), raczej nie znajdziemy poważnych debat „gadających głów“ na temat sensu życia. Celem Akademii jest odnajdywanie prawdziwego sensu w tym, co dociera do nas z gazet, radia, telewizji czy internetu. Tarcza rakietowa – o co chodzi? Albo świńska grypa – czemu nas straszą? Można powiedzieć, że jest to jeden z bardziej udanych w Polsce programów edukacji medialnej.

Praca koncentruje się na kształceniu praktycznych umiejętności, które pozwolą seminarzystom na samodzielne działania dziennikarskie, artystyczne i filozoficzne, m.in. na tworzenie wielkoformatowych kompozycji malarskich oraz tworzenie własnych form dziennikarskich (np. wywiad, reportaż, felieton).

„Akademia Filozoficzna skupia się zatem nie tyle na historii filozofii, ile na tworzeniu nowej <plastyki filozoficznej>“ – mówi Spychała. „Plastyki pozwalającej na żywy udział społeczeństwa w filozofowaniu, i niekoniecznie tylko absolwentów studiów filozoficznych, lecz zwykłych ludzi, którzy chcą zrozumieć swoje życie i osiągnąć osobiste szczęście.“

Posłuchajmy ciekawej rozmowy na temat potrzeby i metody na zrozumienie współczesnych przekazów w mediach:

{mp3}spychala{/mp3}
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]   
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie