Co roku wielu świeżo upieczonych absolwentów szkół średnich staje przed wyborem, który będzie miał istotny wpływ na co najmniej kolejne trzy lata ich życia. W bogatej ofercie edukacyjnej niełatwo odróżnić dobre uczelnie wyższe od słabszych. Wtedy większość z kandydatów zagląda do rankingów uczelni wyższych, szukając podpowiedzi. Czy można na tym poprzestać?
Czyj mózg najbardziej intensywnie pracuje w klasie: nauczyciela czy ucznia?
Kiedy pomożemy naszym uczniom w tym, aby stali się bardziej pewni siebie i mieli poczucie kompetencji w zakresie uczenia się, wtedy nie tylko pomagamy im w krótkoterminowych osiągnięciach w szkole, ale dajemy im umiejętności przydatne na całe życie. W obliczu szybko zmieniającego się świata – umiejętność ciągłego uczenia się i doskonalenia jest kluczowa.
Edukacja medialna - gry jako narzędzie ekspresji młodzieży
W epoce łowieckiej dzieci bawiły się łukiem i strzałą, w epoce informatyzacji dzieci bawią się komputerami i grami. To naturalna prawidłowość i nie możemy uznawać jej za nienormalną, próbując znaleźć cudowny lek, który oderwie młodych ludzi od wirtualnych rzeczywistości. Trzeba po prostu przyjąć, że oni grając, też się wiele uczą, chociaż dla wielu dorosłych nauka ta jest niepojęta.
Zanim nakarmisz niedźwiedzia
Nie zdajemy sobie zazwyczaj sprawy, ile zwierząt ginie z winy
człowieka w parkach narodowych. Głównie z tego powodu, że media rzadko
piszą o incydentach, które dzieją się na szlakach turystycznych lub
poza nimi. Nagłośniona w ubiegłym roku sprawa niedźwiadka zabitego
przez turystów w okolicy Morskiego Oka to niestety wyjątek.
Jak uczyć całym sobą?
Niby proste pytanie – co jest najważniejsze w szkole? Sądząc po
praktyce, przeliczając poświęcany czas i pieniądze - naważniejsze w
szkole to programy (i ich realizacja) oraz podręczniki. Słabo wypada zainteresowanie Człowiekiem. Potrzeby uczniów są dość marnie realizowane. Słabe zainteresowanie szkoły Człowiekiem przejawia się także (niestety) w realizacji potrzeb Nauczycieli.
Innowacje w szkole, albo wykluczenie w życiu
Innowacja to wprowadzenie w życie wynalazku, „ucieleśnienie,
kombinacja lub synteza wiedzy w postaci oryginalnych, ważnych i
cenionych produktów, procesów lub usług” (Luecke). Z perspektywy
przedsiębiorczości z innowacją mamy do czynienia, gdy zmiana produktu,
zmiana w procesie lub sposobie zastosowania czegoś pozwala zdobyć
przewagę na rynku (Drucker).
Więcej w sieci, mniej na podwórku
Najnowsze dane Eurobarometru potwierdzają, że w ostatnich latach Polska awansowała do 10-tki europejskich krajów z największym odsetkiem dzieci mających komórkę, jak i tych korzystających z Internetu. Trzeba się z tego cieszyć, ale także szybko zacząć myśleć o takim przebudowaniu systemu edukacji, aby te narzędzia jak najefektywniej wykorzystać w procesie wychowania młodzieży.
Ostatnie komentarze