Dorastający w świecie multimediów i nowych technologii ludzie
potrafią posługiwać się rozmaitymi narzędziami cyfrowymi (de facto różnymi komputerami). Ale
mimo tego nie w pełni wykorzystują ich możliwości, zwykle
używając tylko podstawowych funkcji. Wyzwaniem dla edukatorów jest więc dziś kształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi urządzeniami.
Od ponad dziesięciu lat w wielu krajach zachodnich tradycyjną edukację
wspiera zaawansowane wykorzystanie technologii informatycznych w
nauczaniu i uczeniu się. Aby sprostać wymaganiom współczesnego rynku
pracy, postanowiłem stworzyć również w mojej szkole podstawowej platformę
e-learningową moodle.
Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać,
nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w
Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych
tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły.
Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w ostatnim kwartale
2009 r.
Co istotnego wydarzyło się w polskiej edukacji? Popierwsze, chyba coś w edukacji „drgnęło“. Po dwóchlatach pracy ministrów edukacji narodowej oraz nauki i szkolnictwawyższego, są widoczne pierwsze zmiany, którepozwalają mieć nadzieję, że szkoły i uczelnie będą uczyć lepiej.Niestety można również zauważyć wiele braków i wpadek podczaswprowadzania zmian.
Po co młodemu człowiekowi znajomość komputera i
technologii cyfrowych? Czy wystarczy, że po ukończeniu szkoły średniej
będzie potrafił na komputerze pisać, liczyć, rysować, tworzyć prezentację i
komunikować się w sieci? Chyba nie. Przecież ci „cyfrowi tubylcy“ mogą znacznie więcej. Grają
w gry? Dlaczego w szkole nie uczą się, jak stworzyć własną grę?
Uczestnikom konferencji Educa w Berlinie zadano takie
pytanie: czy systemy edukacji spełniają oczekiwania uczniów i
studentów? Potrzeba zmiany metod kształcenia podkreślana
była często podczas wystąpień, ale nie proponowano radykalnych kroków. Zmiana dzieje się na naszych oczach i wkrótce systemy edukacji będą musiały dopasować się do nowego świata, albo
poniosą porażkę.
W drugiej części cyklu poświęconego omówieniu wyników badania TALIS (OECD), koncentrujemy się na podnoszeniu kwalifikacji nauczycieli. Uczniowie wciąż słyszą konieczności uczenia się. Jaki przykład dają w
tym względzie sami nauczyciele? Czy nadążają za szybkim rozwojem nauki
i poznają nowe metody nauczania? Co myślą o idei kształcenia
ustawicznego?