Nieformalne aktywności, których pełno w naszym codziennym życiu mogą
wymiernie wspierać proces uczenia się i stąd powinny być uznawane za
wartościowe i istotne dla podnoszenia poziomu kompetencji człowieka –
uważają eksperci brytyjskiej Futurelab, którzy przygotowali raport na
temat edukacji nieformalnej z wykorzystaniem cyfrowych technologii.
Humaniści dla gospodarki. Edukacja na potrzeby rynku pracy
Spośród wielu tematów toczącej się debaty edukacyjnej trzeba
odróżnić te fundamentalne od pobocznych. Społeczne niepokoje o
posyłanie 6-latków do szkół, kwestia podwyżek dla nauczycieli,
doposażenia szkół to ważne, ale nie centralne problemy związane z
polską edukacją. To raczej tematy poboczne, łatwe do przedstawienia w mediach, ale pomijające centrum problemu.
Pokazać energię nauki
Uczniowie z 20 szkół podstawowych i gimnazjów woj.
mazowieckiego i podkarpackiego korzystają z pokazów i eksperymentów
naukowych przygotowanych w projekcie "Energia nauki".
Organizatorami akcji, która jest częścią programu "Projektor - wolontariat studencki" są: Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności,
Stowarzyszenie Klanza oraz PGNiG.
W sprawie patologii na uczelniach wyższych
Parlament Studentów RP wydał oświadczenie w kontekście
doniesień o nieprawidłowościach w funkcjonowaniu jednej z największych
prywatnych uczelni wyższych w Polsce. Chociaż stanowisko PSRP odnosi
się do nieuczciwych praktyk w Akademii
Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi, nie zabrakło w nim głosu
wzywającego do głębszych reform szkolnictwa wyższego.
Mieszanie metod przyspiesza edukację
Badania zrealizowane w Stanach Zjednoczonych przez Departament Edukacji
ukazują, że uczenie się jest najskuteczniejsze, gdy połączone są
elementy nauki online z tradycyjnymi formami wykładowymi. Uczniowie,
którzy część swoich zajęć szkolnych odbyli w sieci, osiągnęli lepsze
wyniki od swoich rówieśników, którzy uczyli się tylko w szkolnych
ławkach.
Pomoc przy wyborze szkoły
W społeczeństwie opartym na wiedzy szkoły powinny być instytucjami,
które konkurują między sobą oferując najlepsze praktyki w
kształceniu uczniów. Idealnie byłoby, gdyby
konkurencja ta prowadziła do nagradzania (rozwoju) szkół o najwyższej
jakości świadczonych usług edukacyjnych i likwidacji tych szkół, które
nie zasługują, aby kształcić dzieci.
Musiałoby to być bardzo długie zaklęcie
Jak kształcimy dziś tych, którzy mają kształcić młodzież XXI wieku? Czy studia pedagogiczne cieszą się dużą popularnością? Kim jest współczesny młody pedagog? Prezentujemy wywiad przeprowadzony przez zespół OSzkole.pl / Warszawską Gazetę Szkolną z prof. Alicją Siemak-Tylikowską, Dziekan Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.
Ostatnie komentarze