(Aktualizacja) Rozpoczynamy nowy rok szkolny zapowiedzią ważnej zmiany w systemie dydaktycznym gimnazjum. Każdy uczeń będzie miał obowiązek uczestniczyć w realizowanym zespołowo projekcie edukacyjnym. Szczegóły mają być udokumentowane na świadectwie końcowym gimnazjum. Czy to się może udać?
21 września br. na stronie www.edutargi.pl zaczęły się V Targi Edukacyjne organizowane przez Akademickie Centrum Informacyjne z Poznania. Aby ułatwić internatom poruszanie się po stronie i sprawne wyszukiwanie informacji, uczelnie przyporządkowane zostały do 3 hal:
Opracowano nowe standardy przygotowania wszystkich nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej (w skrócie, technologii), które określają kompetencje i umiejętności nauczycieli oraz kierunki ich zawodowego rozwoju w zakresie globalnej technologii cyfrowej i jej wykorzystania w kształtowaniu osiągnięć i postaw uczniów.
"Polska szkoła się cofa. Aby temu zapobiec należy zmienić system kształcenia i doskonalenia nauczycieli. Licea tkwią nie w XX, ale XIX wieku. Większość nauczycieli cały czas ogranicza się do suchej wiedzy. 19-letni uczniowie siedzą w ławkach jak siedmiolatki, słuchają nauczyciela, który stoi przed tablicą, a ich rodzice piszą im usprawiedliwienia (...)"
W naukach przyrodniczych bezpośrednie obserwacje i eksperymen- ty są najważniejszymi metodami poznawania. W szkole – to „królewska para” metod uczenia się, wymagająca pomysłowości, samodzielności i przedsiębiorczości, czyli aktywizacji uczącego się. Jak w epoce Internetu i medialnej edukacji organizować bezpośrednie uczniowskie obserwacje i dobre eksperymenty?
Od kilkunastu lat obserwujemy rewolucyjne zmiany w kulturze. Rozsypał się paradygmat kultury, w którym literatura znajdowała się w centrum, utrwalała tożsamość, odgrywała rolę opiniotwórczą i była istotnym źródłem wiedzy o świecie. Nowe technologie radykalnie przyspieszyły obieg informacji, a jednocześnie zapewniły łatwiejszy i szerszy dostęp do wszelkich dóbr kultury.
Zwiększenie autonomii uczelni wyższych - w tym samodzielne tworzenie przez nie programów studiów, skrócenie procedury habilitacyjnej oraz ograniczenie wieloetatowości powszechnej na wielu uczelniach - to niektóre zapisy projektu nowelizacji ustawy reformującej szkolnictwo wyższe w Polsce, która 14 września została przyjęta przez rząd.