Dzięki upowszechnieniu nowoczesnych telefonów i tabletów nowe media i technologie nie są już zarezerwowane dla nielicznych. Ponad połowa dorosłych Polaków korzysta ze smartfonów. Fundacja Orange wraz z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę" przygotowały przewodnik, z którym można nauczyć się tworzenia własnych aplikacji przeznaczonych na urządzenia mobilne.
Komputery mają służyć dzieciom do majsterkowania
Dzisiaj dzieci przewijają świat palcami na telefonach. Ale jeśli nie damy im narzędzi do tworzenia z komputerami, wychowamy użytkowników, nie twórców – zauważyła Linda Liukas podczas wystąpienia na konferencji TEDxCERN w październiku 2015 r. Urządzeń komputerowych w domach uczniów i w szkołach jest coraz więcej, ale czy są odpowiednio wykorzystywane? Czy jest jakiś sposób na to, żeby wykorzystać potencjał technologii w sposób bardziej kreatywny?
Światowy Dzień Scratch 2016
14 maja na całym świecie odbędzie się jednocześnie kilkaset wydarzeń promujących kodowanie w programie Scratch. To wizualny język programowania zaprojektowany przez Mitchela Resnicka, profesora uniwersytetu Massachusetts Institute of Technology. Każdego dnia swoje gry i animacje tworzą w nim miliony ludzi z ponad 150 krajów. Wielkie święto programowania celebrować będą również Mistrzowie Kodowania w całej Polsce.
Zatrzaśnięci w bibliotece, czyli escape room w szkole
Kilka lat temu, oglądając serial Big Bang Theory, pierwszy raz natknęłam się na tak zwany escape room, czyli dosyć popularną za oceanem rozrywkę, coś na kształt gry terenowej, podchodów i rozwiązywania zagadek na czas. Reguły zabawy są dosyć proste. Zamknięci w pomieszczeniu gracze, mają tylko jedno zadanie – uciec z pokoju. W klasycznej wersji muszą zmieścić się w określonym czasie. Oczywiście wydostanie się z pokoju wiąże się z przejściem szeregu różnego rodzaju łamigłówek i zadań, każda kolejna to wskazówka do upragnionego wyjścia. Wystarczy znaleźć klucz.
Kodowanie i muzyka
W edukacji wczesnoszkolnej zbyt małą uwagę przywiązujemy do praktycznej edukacji muzycznej dzieci. Podobnie dość lekceważąco jeszcze podchodzimy do nauki programowania – nie są odosobnione poglądy, że „prawdziwe” kodowanie należy zaczynać w gimnazjum (trudno się mi z tym zgodzić). Tymczasem muzyka i programowanie mają ze sobą wiele wspólnego – świetnie rozwijają już najmłodszych uczniów, ułatwiając rozumienie posługiwania się kodem, dzięki któremu zostaje osiągnięty określony rezultat, działanie.
Rozgrywki drużynowe online w Quizlet
O platformie Quizlet pisałam już kiedyś. Cały czas wykorzystuję ją w swojej pracy, tworzę klasy i uczniowie pracują w jej obrębie, opracowując zestawy na lekcji lub w ramach dodatkowych aktywności. Dzięki temu tworzą swoją bazę danych oraz uczą się odpowiedzialności, ponieważ na podstawie ich zestawów mamy kartkówki, sprawdziany, zestawy ćwiczeniowe.
TIK dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
"Czas TIKa u specjalnych" to hasło pod którym odbyło się siódme webinarium Superbelfrów poświęcone wykorzystaniu nowoczesnych technologii w nauczaniu dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dwie nauczycielki, na co dzień pracujące w szkole specjalnej, starały się udowodnić, że TIK można i należy wdrażać ucząc dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Nowoczesne technologie świetnie wspomagają terapię dzieci z różnymi dysfunkcjami. Dzięki umiejętnie dobranym aplikacjom, ćwiczeniom, pomocom usprawniać można m.in analizę i syntezę wzrokowo-słuchową, motorykę małą, integrację sensoryczną oraz orientację przestrzenną. Nauczycielki pokazały, jak bardzo można zaangażować dzieci w pracę nad usprawnianiem zaburzonych funkcji i jak sprawić, żeby ten proces nie był dla dziecka żmudny i nudny.