CC-BY-SA scratch.mit.edu

14 maja na całym świecie odbędzie się jednocześnie kilkaset wydarzeń promujących kodowanie w programie Scratch. To wizualny język programowania zaprojektowany przez Mitchela Resnicka, profesora uniwersytetu Massachusetts Institute of Technology. Każdego dnia swoje gry i animacje tworzą w nim miliony ludzi z ponad 150 krajów. Wielkie święto programowania celebrować będą również Mistrzowie Kodowania w całej Polsce.

fot. Iza Wyppich

Kilka lat temu, oglądając serial Big Bang Theory, pierwszy raz natknęłam się na tak zwany escape room, czyli dosyć popularną za oceanem rozrywkę, coś na kształt gry terenowej, podchodów i rozwiązywania zagadek na czas. Reguły zabawy są dosyć proste. Zamknięci w pomieszczeniu gracze, mają tylko jedno zadanie – uciec z pokoju. W klasycznej wersji muszą zmieścić się w określonym czasie. Oczywiście wydostanie się z pokoju wiąże się z przejściem szeregu różnego rodzaju łamigłówek i zadań, każda kolejna to wskazówka do upragnionego wyjścia. Wystarczy znaleźć klucz.

(C) Edunews.pl

W edukacji wczesnoszkolnej zbyt małą uwagę przywiązujemy do praktycznej edukacji muzycznej dzieci. Podobnie dość lekceważąco jeszcze podchodzimy do nauki programowania – nie są odosobnione poglądy, że „prawdziwe” kodowanie należy zaczynać w gimnazjum (trudno się mi z tym zgodzić). Tymczasem muzyka i programowanie mają ze sobą wiele wspólnego – świetnie rozwijają już najmłodszych uczniów, ułatwiając rozumienie posługiwania się kodem, dzięki któremu zostaje osiągnięty określony rezultat, działanie.

fot. Marta Florkiewicz-Borkowska

O platformie Quizlet pisałam już kiedyś. Cały czas wykorzystuję ją w swojej pracy, tworzę klasy i uczniowie pracują w jej obrębie, opracowując zestawy na lekcji lub w ramach dodatkowych aktywności. Dzięki temu tworzą swoją bazę danych oraz uczą się odpowiedzialności, ponieważ na podstawie ich zestawów mamy kartkówki, sprawdziany, zestawy ćwiczeniowe.

fot. Fotolia.com

"Czas TIKa u specjalnych" to hasło pod którym odbyło się siódme webinarium Superbelfrów poświęcone wykorzystaniu nowoczesnych technologii w nauczaniu dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dwie nauczycielki, na co dzień pracujące w szkole specjalnej, starały się udowodnić, że TIK można i należy wdrażać ucząc dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Nowoczesne technologie świetnie wspomagają terapię dzieci z różnymi dysfunkcjami. Dzięki umiejętnie dobranym aplikacjom, ćwiczeniom, pomocom usprawniać można m.in analizę i syntezę wzrokowo-słuchową, motorykę małą, integrację sensoryczną oraz orientację przestrzenną. Nauczycielki pokazały, jak bardzo można zaangażować dzieci w pracę nad usprawnianiem zaburzonych funkcji i jak sprawić, żeby ten proces nie był dla dziecka żmudny i nudny.

(C) Edunews.pl

W szkole na każdym etapie kształcenia ważna jest różnorodność doświadczeń edukacyjnych. W pierwszych latach nauki powinniśmy dostarczać uczniom możliwości pracy z wieloma narzędziami i technologiami, aby równomiernie stymulować rozwój fizyczny, społeczny, psychiczny i intelektualny. Nie możemy o tym zapominać także wówczas, gdy już w naszej klasie mamy tablety lub inne technologie – trzeba dobrze zastanowić się, jak optymalnie wykorzystać ich potencjał dla edukacji.

fot. Fotolia.com

Darmowe Masowe Kursy Online (MOOC) powoli wkraczają do szkół. Właśnie ruszyła Cyfrowa Akademia, pierwsza polska platforma MOOC-owa dla szkół ponadgimnazjalnych przygotowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie