fot. Hour of Code

Godzina Kodowania to jedna z najpowszechniejszych na świecie inicjatyw promujących edukację informatyczną dla każdego. Zapoczątkowana została w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej w 2013 roku w Stanach Zjednoczonych i od początku była adresowana do uczniów, jak i dorosłych (w tym nauczycieli) na całym świecie. W tym roku, w dniach 7-13 grudnia do inicjatywy po raz kolejny przystąpiły miliony osób na całym świecie, w tym oczywiście Polacy - w naszym kraju zarejestrowano ponad 700 wydarzeń.

fot. Anna Grzegory, Superbelfrzy RP

Mglisty listopadowy sobotni poranek. Budzik. Najpierw odzywa się mój, bo o dziewiątej zaczyna się Budzik w Szkole Podstawowej nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi „Budzącej się szkole” w Łodzi – spotkanie nauczycieli i dyrektorów, którzy zmieniają szkołę, "odkrzesławiają", przełamują schematy.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

Moi uczniowie z klasy trzeciej uczą się pięknie, a ucząc się wykorzystują także tablety na lekcjach już trzeci rok, z ogromnym powodzeniem. Potrafią naprawdę dużo! Skanują i sami tworzą kody QR, tematyczne plakaty i mapy pogody, nagrywają gami z opisami zwierząt, robią piękne pokazy slajdów i cudowne animacje poklatkowe.

fot. Mistrzowie Kodowania

Większość młodych osób zaczynających swoją przygodę z programowaniem wybiera na początek graficzne środowiska programistyczne, w których tworzy się program przy pomocy graficznych elementów (np. bloków). Prym wiedzie tu Scratch, który wyróżnia się ładną, kolorową grafiką. Dzięki przyjaznemu i intuicyjnemu interfejsowi początkujący programiści mogą skupić się na planowaniu swoich pierwszych algorytmów bez konieczności jednoczesnego poznawania nowego języka.

fot. Mistrzowie Kodowania

Tydzień Kodowania to apogeum działań w ramach europejskiej inicjatywy, która promuje umiejętności programowania wśród obywateli Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem najmłodszych entuzjastów programowania. Tegoroczny Tydzień Kodowania zakończył się imponującą liczbą ponad 2200 wydarzeń w naszym kraju. Nieco gorsi okazali się uczestnicy tego Tygodnia we Włoszech (nieco ponad 2000 wydarzeń), w innych zaś krajach liczba wydarzeń była znacznie niższa i wyniosła kilkadziesiąt lub kilkaset wydarzeń.

fot. Fotolia.com

Współczesne technologie kształtują w dużej mierze zachowania i oczekiwania młodzieży, a także umiejętności związane z dostępem, opanowaniem, używaniem, tworzeniem i komunikowaniem informacji. Technologie mobilne, komputery, gry wideo, komunikatory, blogi – są ważną częścią życia codziennego młodych ludzi. Mają także wpływ na zmianę ich doświadczeń edukacyjnych oraz aspiracji. Szkoły powinny poświęcić więcej uwagi mądremu wykorzystaniu technologii edukacyjnych w procesie uczenia (się).

Fot. Fotolia.com

W nazwie Ocenianie w Dialogu (OWD) ukryte są dwa kluczowe słowa wpisane w proces uczenia się: dialog i ocenianie. Dialog to relacje między uczestnikami. Nie chodzi tu tylko o ucznia i nauczyciela, ale o dialog między uczestnikami procesu - wszystkimi uczącymi się określonej umiejętności. Ocenianie to konstruktywna krytyka efektu działań, ukierunkowanych na jasno określony (wynikający z potrzeb uczącego się) cel.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie