Nowe rozwiązania w zakresie nauczania wspartego technologiami nie powinny przesłaniać prostej prawdy: to nie technologie są najważniejsze, ale nauczyciel. Nikt nie ma większego wpływu na osiągnięcia uczniów w nauce uczniów i ich doświadczenia edukacyjne, nikt też nie wie też lepiej niż nauczyciel, jak nauka odbywa się w praktyce. Nawet najlepsza innowacja technologiczna nie będzie w stanie go zastąpić.
Kod efektywności - w jaki sposób programowanie sprzyja uczeniu się?
To nie jest czas podręcznika, zeszytu ćwiczeń, kart pracy i kserówki z testem. Myślenie na temat uczenia się ewoluuje w zawrotnym tempie. Nasi uczniowie inaczej niż wcześniejsze pokolenia przyswajają wiedzę, co innego ich zaciekawia czy fascynuje. Przed nauczycielami otwiera się cała paleta nowych narzędzi, rozwiązań, dróg prowadzących do sukcesu edukacyjnego ich uczniów. Często ścieżki te wiodą przez nowoczesne technologie, w tym - programowanie, które w ciągu ostatnich kilku lat znacząco rozwinęło się w polskich szkołach.
Wychowanie do życia w cyfrowym świecie
Jak uczyć dzieci i młodzież korzystania z nowych technologii w sposób świadomy i odpowiedzialny? Jak angażować rodziców uczniów do działań na rzecz rozwijania kompetencji cyfrowych dzieci? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w najnowszej publikacji Fundacji Panoptykon pt. „Wychowanie do życia w cyfrowym świecie. Przewodnik dla nauczycieli i nie tylko”. Ponieważ treść publikacji dotyczy także rodziców, autorzy publikacji przygotowali także osobną broszurę dla nich przeznaczoną.
Kilka pomysłów na sprawdzenie wiedzy uczniów
Kartkówka, klasówka, teścik – jak nie nazwać, zazwyczaj mamy na myśli to samo – rutynowe sprawdzenie wiedzy uczniów, zapowiedziane lub niezapowiedziane, ale w zasadzie zawsze oparte na takim samym schemacie. Po kilkudziesięciu kartkówkach w ciągu roku szkolnego (a może semestru?), taki sposób sprawdzania wiedzy może znużyć i znudzić nawet najbardziej zdolnego ucznia. A przecież można inaczej!
Dzieci i media społecznościowe
67 proc. nastolatków deklaruje, że będąc w sieci, najczęściej korzysta z portali społecznościowych. Połowa młodych użytkowników nie zmienia haseł dostępu do swoich profili, co sygnalizuje, że nie stosują zasad bezpieczeństwa online. Rodzice mogą pomóc dziecku w sieci chronić prywatność i korzystać z internetu odpowiedzialnie – specjalnie dla nich powstała platforma e-learningowa „Bezpiecznie Tu i Tam” od Fundacji Orange.
Piętnastka Wikipedii
15 stycznia 2016 Wikipedia, największa encyklopedia w historii ludzkości, skończyła 15 lat. To dlatego w niektórych kalendarzach można już znaleźć oznaczenie - Dzień Wikipedii. Od momentu jej powstania tysiące wolontariuszy z całego świata poświęciły swój czas i energię, by podzielić się wiedzą. Z każdym człowiekiem na Ziemi, za darmo, bez warunków wstępnych. Może warto ją bardziej efektywnie wykorzystać też w szkole?
Nie: czy technologia, ale: jak?
Nastąpiła jakościowa zmiana w dyskusji o technologiach i ich funkcji w rozwijaniu kluczowych kompetencji. Dziś już nie pytamy, czy technologia zmienia nasze nawyki, styl życia i sposób uczenia się, ale w jaki sposób rozwija niezbędne kompetencje, a szczególnie te związane z budowaniem kapitału społecznego.