Komputery mają służyć dzieciom do majsterkowania

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzisiaj dzieci przewijają świat palcami na telefonach. Ale jeśli nie damy im narzędzi do tworzenia z komputerami, wychowamy użytkowników, nie twórców – zauważyła Linda Liukas podczas wystąpienia na konferencji TEDxCERN w październiku 2015 r. Urządzeń komputerowych w domach uczniów i w szkołach jest coraz więcej, ale czy są odpowiednio wykorzystywane? Czy jest jakiś sposób na to, żeby wykorzystać potencjał technologii w sposób bardziej kreatywny?

Podczas TEDxCERN Linda Liukas opowiedziała taką historię: „Kiedyś podeszła do mnie dziewczynka z lampką rowerową: "Gdyby to był komputer, to by zmieniał kolory". Pochwaliłam pomysł i spytałam, co jeszcze. Pomyślała i mówi: "Gdyby lampka rowerowa była komputerem, mogłabym pojechać z tatą na wycieczkę rowerową, spalibyśmy w namiocie i ta lampka mogłaby wyświetlać filmy". Właśnie na taki moment czekam. Moment, w którym dzieci zdają sobie sprawę, że świat nie jest jeszcze gotowy, że można go wspaniale przygotować przez tworzenie technologii i że każdy z nas może brać w tym udział.” Nauka programowania to sposób na majsterkowanie XXI wieku. Dzięki programowaniu dzieci będą miały swoją własną wizję świata i będą go współtworzyć w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności oraz z pomocą technologii. I to jest wyzwanie współczesności, któremu powinny już dziś starać się sprostać szkoły.

„Jako dziecko chciałam opowiadać historie. Uwielbiałam wymyślać światy. Najbardziej lubiłam budzić się w dolinie Muminków. Popołudniami przemierzałam planetę Tatooine. Wieczorami szłam spać w Narnii. Programowanie okazało się dla mnie idealnym zawodem. Nadal tworzę światy. Zamiast opowieściami, robię to kodem.” – przekonuje Linda Liukas. „Programowanie daje mi zdumiewającą siłę do budowania całych wszechświatów z własnymi prawami, paradygmatami i praktykami. Do tworzenia czegoś z niczego dzięki czystej sile logiki.”

Zobaczmy jej wystąpienie (włącz polskie napisy):

Linda Liukas jest programistką, ilustratorką książek i opowiadaczką historii. Napisała książeczkę „Hello Ruby” (także w jęz. polskim), która jest niezwykłą opowieścią o programowaniu dla dzieci w wieku 4-8 lat, poprzez zabawę wprowadzającą je w fascynujący świat technologii. Założyła także organizację Rails Girls, która promuje wykorzystanie technologii przez kobiety i organizuje warsztaty w kilkuset miastach na całym świecie.

 

(Źródło: TED.com)

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie