Cyfrowa Akademia: niech MOOC będzie z wami!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Darmowe Masowe Kursy Online (MOOC) powoli wkraczają do szkół. Właśnie ruszyła Cyfrowa Akademia, pierwsza polska platforma MOOC-owa dla szkół ponadgimnazjalnych przygotowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Plotka głosi, że w 2012 roku dokonała się rewolucja w edukacji. Jak w każdej plotce, jest w niej element prawdy i nieprawdy. Faktem jest, że w tym roku kilka znaczących uniwersytetów amerykańskich we współpracy z firmami prywatnymi zaczęło prowadzić masowe darmowe kursy online (MOOC, ang. Massive Open Online Course) otwarte dla nieograniczonej liczby słuchaczy. Powstały również największe platformy MOOC-owe: Udacity, Coursera i EdX. Nieprawdą jest jednak, że rewolucja już się dokonała. Rewolucja dopiero się zaczyna...

Już w cztery miesiące od uruchomienia swej działalności Coursera zarejestrowała milion użytkowników z prawie 200 krajów. W krótkim czasie kursy MOOC znalazły się w centrum zainteresowania, a jeszcze w 2008 roku funkcjonowały one na prawach eksperymentu pedagogicznego mającego na celu stworzenia bardziej demokratycznego środowiska kształcenia. Dziś wielu pedagogów uważa, że MOOC to zmiana w edukacji, na którą czekaliśmy przez prawie dwie dekady. Nadzieje są wielkie, ale i uzasadnione. Rzadko kiedy nadarza się okazja, aby przed południem brać udział w zajęciach z animacji 3D na uniwersytecie w Bombaju, aby popołudniu studiować filozofię na uniwersytecie w Edynburgu.

Do tej pory Polska nie brała udziału w MOOC-owej rewolucji. Nie istniała również platforma kursowa przeznaczona do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Do tego roku. Darmowe kursy edukacyjne udostępniła właśnie Cyfrowa Akademia, która powstała we współpracy Centrum Edukacji Obywatelskiej, WAT-u, SGGW oraz firmy NebulaX.

Cyfrowa Akademia to nowoczesna platforma edukacyjna, która powstała z myślą o uczniach i nauczycielach szkół ponadgimnazjalnych. Przygotowano darmowe kursy online z matematyki i nauk przyrodniczych oparte na formule MOOC. Dostępne są materiały przygotowujące do matury z matematyki oraz z edukacji przyrodniczej. Kursy mogą być również narzędziem do pracy metodą odwróconej lekcji. Można z nich korzystać wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do internetu, w dowolnym momencie. Wykonywane zadania można zapisać i powrócić do nich w każdej chwili. Elastyczność i łatwy dostęp do materiałów to największe zalety MOOC-ów.

Na stronie internetowej Cyfrowej Akdemii znajdują się podstawowe informacje na jej temat oraz formularz zgłoszeniowy do programu. Rejestracja do Cyfrowej Akademii jest dwuetapowa. Nauczyciele rejestrują się na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej i deklarują liczbę uczniów, z którymi będą pracować w programie. Następnie wszyscy, nauczyciele i uczniowie, zakładają indywidualne konta na platformie Cyfrowa Akademia. Pierwsze szkoły, które zarejestrują się w programie, dzięki zgłaszaniu swoich uwag i obserwacji, będą miały wpływ na ostateczny kształt platformy.

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie