Cyfrowa Akademia: niech MOOC będzie z wami!

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Darmowe Masowe Kursy Online (MOOC) powoli wkraczają do szkół. Właśnie ruszyła Cyfrowa Akademia, pierwsza polska platforma MOOC-owa dla szkół ponadgimnazjalnych przygotowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Plotka głosi, że w 2012 roku dokonała się rewolucja w edukacji. Jak w każdej plotce, jest w niej element prawdy i nieprawdy. Faktem jest, że w tym roku kilka znaczących uniwersytetów amerykańskich we współpracy z firmami prywatnymi zaczęło prowadzić masowe darmowe kursy online (MOOC, ang. Massive Open Online Course) otwarte dla nieograniczonej liczby słuchaczy. Powstały również największe platformy MOOC-owe: Udacity, Coursera i EdX. Nieprawdą jest jednak, że rewolucja już się dokonała. Rewolucja dopiero się zaczyna...

Już w cztery miesiące od uruchomienia swej działalności Coursera zarejestrowała milion użytkowników z prawie 200 krajów. W krótkim czasie kursy MOOC znalazły się w centrum zainteresowania, a jeszcze w 2008 roku funkcjonowały one na prawach eksperymentu pedagogicznego mającego na celu stworzenia bardziej demokratycznego środowiska kształcenia. Dziś wielu pedagogów uważa, że MOOC to zmiana w edukacji, na którą czekaliśmy przez prawie dwie dekady. Nadzieje są wielkie, ale i uzasadnione. Rzadko kiedy nadarza się okazja, aby przed południem brać udział w zajęciach z animacji 3D na uniwersytecie w Bombaju, aby popołudniu studiować filozofię na uniwersytecie w Edynburgu.

Do tej pory Polska nie brała udziału w MOOC-owej rewolucji. Nie istniała również platforma kursowa przeznaczona do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Do tego roku. Darmowe kursy edukacyjne udostępniła właśnie Cyfrowa Akademia, która powstała we współpracy Centrum Edukacji Obywatelskiej, WAT-u, SGGW oraz firmy NebulaX.

Cyfrowa Akademia to nowoczesna platforma edukacyjna, która powstała z myślą o uczniach i nauczycielach szkół ponadgimnazjalnych. Przygotowano darmowe kursy online z matematyki i nauk przyrodniczych oparte na formule MOOC. Dostępne są materiały przygotowujące do matury z matematyki oraz z edukacji przyrodniczej. Kursy mogą być również narzędziem do pracy metodą odwróconej lekcji. Można z nich korzystać wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do internetu, w dowolnym momencie. Wykonywane zadania można zapisać i powrócić do nich w każdej chwili. Elastyczność i łatwy dostęp do materiałów to największe zalety MOOC-ów.

Na stronie internetowej Cyfrowej Akdemii znajdują się podstawowe informacje na jej temat oraz formularz zgłoszeniowy do programu. Rejestracja do Cyfrowej Akademii jest dwuetapowa. Nauczyciele rejestrują się na stronie Centrum Edukacji Obywatelskiej i deklarują liczbę uczniów, z którymi będą pracować w programie. Następnie wszyscy, nauczyciele i uczniowie, zakładają indywidualne konta na platformie Cyfrowa Akademia. Pierwsze szkoły, które zarejestrują się w programie, dzięki zgłaszaniu swoich uwag i obserwacji, będą miały wpływ na ostateczny kształt platformy.

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie