Za hasłem "nauka programowania jest dla każdego" idzie wiele budujących przykładów. Dzieci uczą się podstaw programowania już w szkole, a zdarza się, że nawet w przedszkolu. Młodzież próbuje swoich sił w kolejnych językach programowania, a dorośli potrafią zdecydować się na profesjonalny kurs programowania, dzięki któremu mogą zacząć myśleć o zmianie zawodu lub przygotować się do nowych, wciągających obowiązków. Ale nauka programowania nie służy zdobyciu ściśle określonego zawodu i nie sprowadza się do branży IT. To sposób na rozwijanie ważnych, jeśli nie kluczowych, kompetencji dla każdego człowieka, dzięki którym może świadomie, bezpiecznie i twórczo funkcjonować w świecie oraz realizować swoje talenty i wyjątkowe możliwości.
Quo vadis MS Teams?
Narzędzia cyfrowe, z których tak chętnie korzystamy, nigdy nie stoją w miejscu - są ciągle rozwijane przez zespoły produktowe, między innymi pod wpływem uwag i opinii zgłaszanych przez bezpośrednich użytkowników. Nie inaczej jest z Microsoft Teams, z którego podczas zdalnej edukacji korzysta w Polsce tak wiele szkół i nauczycieli. Dziś chcielibyśmy opowiedzieć o tym, co nowego może się pojawić w popularnych Microsoft Teams przy najbliższych aktualizacjach.
Makey Makey – magia czy nauka? O co chodzi z grającymi bananami?
Mało kogo jeszcze dziwi, że w szkole wykorzystywane są komputery, tablety, tablice interaktywne. Już od dobrych kilku lat dzieci uczące się w klasach 1–3 szkoły podstawowej kodują, poznają nowe narzędzia cyfrowe, odkrywają internet. Przynosi to dużo dobrego, zwłaszcza jeśli nie brakuje czasu na zabawę, eksperymentowanie i uważne eksplorowanie tajemnic technologii. I chociaż kusi, by stwierdzić, że tej obecnie dzieci mają wokół siebie aż nadto, to z drugiej strony warto sięgać po narzędzia, które pozwolą dzieciom bardziej świadomie i bezpiecznie w tej cyfrowej rzeczywistości funkcjonować.
Świat Reeborga – robotyka w czasach edukacji zdalnej
Od początku tygodnia znowu cała edukacja w Polsce odbywa się zdalnie. Ponieważ nauczyciele mają sporo problemów z różnym sprzętem i oprogramowaniem, którego dzieci nie mają w domach (lub mają coś zupełnie innego, niż nauczyciel by chciał), więc staram się wymyślić coś, co może być przydatne.
Modelowa Szkoła w Chmurze Microsoft
Dlaczego warto inwestować w standaryzację technologii w szkole? Dzięki temu można wprowadzić jednolite rozwiązania dla całej społeczności szkolnej, zapewniając stały dostęp do nowoczesnych narzędzi edukacji cyfrowej. To także wymiar wyrównywania szans edukacyjnych – każdy uczeń otrzymuje możliwość korzystania z najnowszych zdobyczy techniki w swoim procesie uczenia się. Dyrekcja Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdyni podczas webinarium Akademii Cyfrowej Edukacji dzieliła się swoimi pomysłami i doświadczeniami w budowaniu nowoczesnej szkoły korzystającej z rozwiązań chmurowych.
Szkoła na niby?
Właśnie minął rok, od kiedy przenieśliśmy naszą pracę i szkoły do internetu. Każdy z nas poniósł jakąś cenę pandemicznego funkcjonowania. A jak radzą sobie uczniowie? "Szkoła w takiej formie jest na niby" - mówi Aleksandra, uczennica drugiej klasy liceum, z którą Michał Olszański przeprowadził wideorozmowę z cyklu "W pułapce kamery".
Microsoft 365 jako holistyczna platforma dla szkoły
Jeśli szkoła decyduje się na wprowadzenie jednorodnych rozwiązań IT dla całej społeczności, warto zastanowić się nad tym, jak optymalnie wykorzystać dostępne narzędzia. Samo wdrożenie rozwiązania Office 365 w bezpłatnym planie A1 dla szkoły, to raczej nic skomplikowanego – dyrektorzy, nauczyciele i uczniowie otrzymują pakiet usług, które pozwalają im na wykonywanie wielu zadań i czynności w trybie edukacji zdalnej, jak i stacjonarnej. To oczywiście wielka zaleta – warto mieć jedno środowisko pracy, w którym zarządzamy wszystkimi komponentami. Ale jest jeszcze więcej kwestii, na które powinni zwrócić uwagę szkolni administratorzy IT.