Sztuczna inteligencja w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zacznijmy od odpowiedzi na ważne pytanie! Czym jest sztuczna inteligencja (w skrócie AI od ang. artificial intelligence)? Wystarczy nam, póki co krótkie wyjaśnienie – jest to system, który przetwarza otrzymane dane, a dzięki nim wykonuje przeznaczone mu zadania. Wraz z kolejnymi informacjami i doświadczeniami system ten uczy się i doskonali.

Zapewne fani kultowych filmów sci-fi już wspominają niszczycielskiego "Terminatora", dla którego każdy krok to nowa wiedza na temat planety i jej mieszkańców. Z kolei miłośnicy współczesnych seriali skojarzą zapewne "Black Mirror", gdzie za kolejnymi osiągnięciami technologii kryje się seria nieoczywistych pułapek. Jak nie popaść w przesadę, skoro jeden i drugi przykład jest bardzo skrajny!

Dlatego sięgnijmy po inne, pozbawione dramatycznych dodatków. Polecamy chociażby dokument z 2020 r. "Alfa Go", który fantastycznie pokazuje, jak przebiega proces uczenia się systemu oraz jaką rolę odgrywa tu człowiek. A sięgając po AI, z którą stykamy się na co dzień, wymienić można chociażby telefony lub ekrany komputerów, które dopasowują się automatycznie do światła w pomieszczeniu, lub nawilżacze powietrza, które włączają się i wyłączają w zależności od dokonanego pomiaru. Warto wspomnieć o śledzących nas w sieci reklamach, które dzięki złożonym algorytmom doskonale odpowiadają temu, co akurat planujemy kupić. To zaledwie kilka przykładów. A rozwój AI przecież trwa. Kto wie, z czym zetkniemy się za dwa lata?

Być może cześć naszych Czytelników i Czytelniczek zastanawia się, czy przypadkiem w tytule proponowanego przez nas webinaru nie pojawił się chochlik drukarski, zwyczajna omyłka? Omawianie sztucznej inteligencji w gronie dorosłych to moc możliwości. Ale czy da się wprowadzić ten temat podczas zajęć dla dzieci? Jak rozmawiać o tak złożonych procesach i abstrakcyjnych modelach?

Decydujemy się na dotknięcie zagadnienia AI nie bez powodu. Przecież co chwilę słyszymy o sztucznej inteligencji, w internecie migają artykuły popularne, doniesienia naukowe, przeróżne teorie. Czasem jesteśmy przytłoczeni wszechobecnością sztucznej inteligencji. Jej działanie zdaje się być cokolwiek magiczne, a historie zasłyszane z mediów lub skonstruowane na potrzeby seriali są wręcz przerażające. Na szczęście nie od dziś wiemy, że zjawiska, które kilkadziesiąt–kilkaset lat temu były nie do pojęcia, dzisiaj przyjmujemy z otwartymi ramionami. Po prostu lepiej je rozumiemy. Dzięki temu możemy przekazywać naszą wiedzę i doświadczenia młodszym – dzieciom i młodzieży, uzbrajając ich w narzędzia potrzebne do samodzielnego poruszania się we współczesnym świecie.

Dlatego właśnie przychodzimy z webinarem, w którym Krzysztof Jaworski nie tylko opowie o AI – przejrzyście, sprawnie i interesująco, ale też zaprezentuje różne narzędzia, które z przyjemnością zaprezentujesz swoim uczennicom i uczniom, odsłaniając przed nimi kulisy świata sztucznej inteligencji i pomagając im zrozumieć najbliższą im rzeczywistość.

Dlaczego polecamy właśnie ten webinar?

Posłuchasz o wielkim temacie bez wielkich słów. Potężne zagadnienie SI, które łączy w sobie multum dziedzin wiedzy i doświadczeń w naukowy sposób. Takich opracowań znajdziesz wiele. Nie chodzi jednak o to, by od razu zdobyć specjalistyczną wiedzę, lecz taką, która da Ci poczucie zorientowania w temacie. Co zrobisz z nim dalej? Może z przyjemnością zaczniesz zgłębiać temat, odkrywając (samodzielnie lub z uczniami) kolejne tajniki sztucznej inteligencji. A może póki co popróbujesz tego, co zaproponowaliśmy w webinarze, zaskakując tym swoich podopiecznych.

Przybliżysz pojęcie SI i dostrzeżesz wartość rozmowy na ten temat. Sprawdź, czemu temat sztucznej inteligencji nie jest domeną zarezerwowaną dla filmów i fantastycznych metropolii. Dowiedz się, dlaczego warto wprowadzać to zagadnienie w szkole.

Przekonasz się, że wprowadzenie tematu SI na zajęciach otwiera szereg przeróżnych możliwości edukacyjnych. Otrzymasz wskazówki w kwestii wartościowych programów i aplikacji, które warto zaproponować podczas lekcji. Dzięki nim dzieci zdobędą wartościową wiedzę, a przy tym będą dobrze się bawić.

Czego dowiesz się podczas webinaru?

  • Czym jest sztuczna inteligencja oraz w jaki sposób przetwarza dane i się uczy.
  • Ile potencjału leży w rozmowach o SI w szkole i poza nią.
  • Z jakich aplikacji warto skorzystać podczas zajęć. To dzięki nim uczniowie dowiedzą się, jak działa SI, ale przekonają się też, że SI nie jest nieomylna i doskonała.

A jak nie masz dużo czasu...

Pamiętaj, że można zmienić ustawienia wyświetlania filmów dostępnych na kanale YouTube. Dzięki temu przyspieszysz odtwarzanie materiału tak, by jego oglądanie zajęło mniej czasu. A jeśli nie planujesz oglądania całości, zobacz chociaż kilkuminutowy fragment:

  • Jak działa SI, czyli o procesie uczenia się – obejrzyj fragment 24:37–28:48.
  • O kursie poświęconym SI dla dzieci na platformie code.org – obejrzyj fragment: 35:00–42:00
  • Sztuczna inteligencja i rysowanie – przydatne i wciągające aplikacje – obejrzyj fragment: 49:00–56:49
  • Aplikacje i programy, które rozpoznają gesty oraz dźwięki i jak je wykorzystać – obejrzyj fragment: 1:03:02–1:17:00

O prowadzącym: Krzysztof Jaworski, koordynator i trener w wielu programach edukacyjnych dotyczących edukacji cyfrowej. Absolwent Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz Uniwersytetu Szczecińskiego, oligofrenopedagog. Ukończył studia podyplomowe dotyczące coachingu. Przez 7 lat pracował w szkole podstawowej jako pedagog specjalny. Osiągnął stopień nauczyciela mianowanego. Laureat konkursu Innowacyjny Nauczyciel 2013. Absolwent programu Future Classroom Lab realizowanym przez European Schoolnet w Brukseli. Trener edukacyjny. Współpracował m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Orange, Fundacją Nowoczesna Polska. Autor publikacji naukowych, artykułów i scenariuszy dedykowanych nauczycielom. Programowanie i robotyka nie mają przed nim tajemnic, choć i tak zgłębia je każdego dnia. Na co dzień związany ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, gdzie w roli mentora i metodyka wspiera nauczycieli w ramach projektów Centrum Mistrzostwa Informatycznego oraz Zaprogramuj Przyszłość. Laureat Listy 100 Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych.

Zapraszamy na webinar:

***

Webinary zrealizowane zostały przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach projektów Zaprogramuj Przyszłość współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie