Microsoft 365 jako holistyczna platforma dla szkoły

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli szkoła decyduje się na wprowadzenie jednorodnych rozwiązań IT dla całej społeczności, warto zastanowić się nad tym, jak optymalnie wykorzystać dostępne narzędzia. Samo wdrożenie rozwiązania Office 365 w bezpłatnym planie A1 dla szkoły, to raczej nic skomplikowanego – dyrektorzy, nauczyciele i uczniowie otrzymują pakiet usług, które pozwalają im na wykonywanie wielu zadań i czynności w trybie edukacji zdalnej, jak i stacjonarnej. To oczywiście wielka zaleta – warto mieć jedno środowisko pracy, w którym zarządzamy wszystkimi komponentami. Ale jest jeszcze więcej kwestii, na które powinni zwrócić uwagę szkolni administratorzy IT.

Warto standaryzować wykorzystywane technologie w szkole choćby ze względu na kwestie bezpieczeństwa użytkowników. Korzystamy z coraz szerszego katalogu narzędzi edukacyjno-komunikacyjnych, powiększają się nasze zasoby i dane, które są w nich zawarte. Musimy zastanowić się, jak rozwiązania chmurowe wpływają na kwestie zabezpieczenia tych danych, choćby przed nieuprawnionymi użytkownikami. Cyberbezpieczeństwo to jedno z najpoważniejszych wyzwań stojących przed instytucjami aktywnie korzystającymi z nowoczesnych narzędzi IT w sieci, a na pewno szkoły do takich instytucji też należą.

O tym, jakie rozwiązania platformy Microsoft 365 warto wdrażać w szkołach rozmawialiśmy na webinarze Akademii Cyfrowego Edukatora „Microsoft 365 jako holistyczna platforma dla szkoły”, który poprowadzili eksperci Microsoft - Piotr Pawlik (Technical Program Manager) oraz Bartosz Białek (Technical Specialist – Education). Zwrócili oni uwagę na to, że choć dla szkół pakiet Office 365 A1 jest bezpłatny, to jednak warto zastanowić czy nie skorzystać z większego katalogu narzędzi dostępnych w planach Office 365 A3 i Microsoft 365 A3, właśnie dlatego, że dają one większe możliwości w obszarze zapewnienia bezpiecznego korzystania z technologii edukacyjnych w szkołach.

„Musimy zastanowić się, jak rozwiązania chmurowe wpływają na podejście do bezpieczeństwa. Wcześniej stawialiśmy usługi serwerowe w szkole, udostępnialiśmy określone narzędzia uczniom. Ale podejście się zmienia – zmieniają się bowiem dostępne technologie, zwłaszcza dzięki rozwiązaniom chmurowym. Bo możemy mieć do dyspozycji już nie tylko narzędzia Microsoft takie jak Teams, ale pojawia się też potrzeba dzielenia się w środowisku Office 365 wiedzą i rozwiązaniami innych producentów i dostawców oprogramowania. Pytanie – jak w takim razie zadbać w szkole o bezpieczeństwo?” – mówili eksperci Microsoft.

Podczas webinaru Akademii Cyfrowego Edukatora poruszyli oni wiele praktycznych kwestii, które powinien rozważyć każdy szkolny administrator IT. Pokazali między innymi, jak zwiększyć bezpieczeństwo organizacji poprzez wprowadzenie dwuskładnikowego systemu zabezpieczeń z wykorzystaniem Microsoft Azure, a także jak wymuszać mocniejsze hasła użytkowników (odporne na tzw. ataki słownikowe). Mówili o logowaniu się do wszystkich aplikacji dostępnych w szkolnej sieci IT za pomocą jednej tożsamości (synchronizacja danych do Azure Active Directory). Pokazywali także, jak utrzymać porządek w zespołach w Microsoft Teams, jak stosować polityki nazewnicze, jakie rozwiązania przyjąć wobec kont gości w sieci organizacji, jak optymalnie konfigurować platformę w Centrum Microsoft 365.

Podsumowując, mieliśmy możliwość zapoznania się z przeglądem zagadnień, z którymi powinien zaprzyjaźnić się każdy administrator szkolnej sieci IT. Zapraszamy do obejrzenia nagrania z webinarium:

Zobacz inne webinaria z cyklu Akademia Cyfrowego Administratora.

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie