Nowoczesna gospodarka potrzebuje coraz lepiej wyedukowanych
matematycznie i technologicznie, pracowników. Jest to wielkim wyzwaniem
dla całego systemu edukacji. Nowy raport korporacji Carnegie, pod
wymownym tytułem „Zróbcie szkołę inaczej“, wzywa do szeroko zakrojonych
reform w zakresie nauczania matematyki i nauk przyrodniczych.
Znany producent komputerów, firma Lenovo rozpoczyna realizację światowego programu
badawczego, chcąc sprawdzić rzeczywisty wpływ nowoczesnych
technologii na edukację na różnych etapach kształcenia i w edukacji
pozaszkolnej. Rezultaty badań mają służyć poprawie efektywności
nauczania z wykorzystaniem popularnych urządzeń mobilnych XXI wieku.
W Polsce toczy się spór o „Traktat lizboński”, ale to jest wielka
polityka. W środowisku oświatowym zaś dyskutuje się o „Strategii
lizbońskiej”, która ożywiła debatę nt. zakresu i znaczenia pojęcia
kompetencji w edukacji oraz kluczowych kompetencji i koniecznych treści
uczenia się w szkole XXI w. Czego powinna uczyć dziś szkoła
i do czego przygotować?
Bezsensowności nie brakuje w życiu, a zatem i szkoła nie jest ich
pozbawiona. Wielu poszukuje sensu w życiu, ale tu nie o ten wielki,
filozoficzny sens życia chodzi, a raczej o zrozumienie, że uczenie się
faktów, dat, terminów, nazwisk itp., uciekające szybko z głowy oraz
cała dotychczasowa „wiedzowa” szkoła traci swój sens w epoce cyfrowej.
No i mamy zakończenie roku szkolnego. Rozdanie świadectw. Miliony dzieci dowiedzą się w czym są dobre, a w czym słabiutkie. Otrzymają potwierdzenie na papierze – czarno na białym. Pojawia się pytanie – czy te oceny oceniają tylko pracę uczniów? Spróbujmy zastanowić się na koniec szkoły: co ocenia ocena? Z czego składa się ocena?
Rynek studiów MBA w Polsce należy do jednych z najmłodszych w Europie
stąd dominuje przekonanie, że wciąż są one postrzegane jako niosące
dużą wartość dodaną dla kariery pracowników. Eksperci zajmujący się
kształceniem zawodowym i rynkiem szkoleń przyznają jednak zgodnie, że
studia MBA nie są przeznaczone dla wszystkich.
Często analizujemy przyczyny agresywnych zachowań
oraz niskiego poziomu motywacji uczniów do uczenia się. Duży wpływ na to ma nauczyciel, jego osobowość,
wiedza i umiejętności, ale przede wszystkim styl działania oraz sam
język. Nauczyciele są różni, a szkoła potrzebuje silnych
indywidualności. Dlaczego edukacja potrzebuje mocnych osobowości?
Ostatnie komentarze
----
Niestety nie wypada mi publicznie pisać, co myślę o...