ict w edukacjiCzęsto słyszy się o barierze technologicznej między uczniami a nauczycielami, tzn. że uczniowie są świetnie zorientowani we wszelkich nowinkach technicznych i potrafią bez problemu obsłużyć urządzenia, których nazw nauczyciele nawet nie potrafią wymówić. No i ogólnie – uczniowie są nowocześni, a nauczyciele zacofani. I że czas to zmienić...
 

fot. Fotolia.com

Do odważnych świat należy! To dotyczy również nauczycieli, którzy dzisiaj starają się eksperymentować w dydaktyce z nowymi technologiami i metodami pracy. Wielu z nich nie spodziewało się, że tak niewielka zmiana może zmienić tak wiele w edukacji uczniów. O tym rozmawiamy dziś z Agnieszką Bilską, nauczycielką z Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 10 w Gliwicach.

system oświatyJeśli chcemy wskazać człowieka z kompetencjami do samodzielnego kierowania oświatą, to trzeba stwierdzić: nie ma takiej osoby. Procesy edukacyjne są zbyt złożone, aby w tej dziedzinie ktoś mógł dysponować kompetencjami totalnymi. Jest tak, że wiele osób angażuje się w edukację z różnych pozycji społecznych i z różnych perspektyw tworzy różne typy edukacyjnej „eksperckości”.
 

badania i analizyDzięki urządzeniom elektronicznym połączonym z systemem nerwowym, człowiek może zdobyć niespotykane umiejętności np. odbierać ultradźwięki czy fale podczerwone. Być może w przyszłości, dzięki urządzeniom łączącym mózgi będzie się dało usprawnić komunikację między ludźmi - mówił prof. Kevin Warwick, zwany "profesorem cyborgiem" w CN Kopernik.
 

fot. Fotolia.com

Podczas konferencji "Szkoła z klasą 2.0" zorganizowanej w Warszawie przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą rozmawialiśmy z prof. Maciejem M. Sysło z Uniwersytetu Wrocławskiego i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu - na temat idei szkoły 2.0 jako pewnego kierunku rozwoju edukacji. Zapraszamy do wysłuchania podkastu.

system oświatyZjawiska, o których mówimy, pokazują wyraźnie, jak w ostatnich latach zmieniały się dyskursy społeczne, sposoby komunikowania się, ale i sposoby funkcjonowania na różnych obszarach życia, w tym przede wszystkim na obszarze pomiędzy domem i szkołą – z akcentem na „pomiędzy”. I pokazują, że zmiany te dotyczą głównie młodych ludzi, zaledwie kilku- i kilkunastoletnich.
 

system oświatyŻywię przekonanie, że szkoła nie może być jedynie przedmiotem reform i doraźnych zmian (dokonywanych w obrębie zastanego czy dopiero tworzonego prawa). Są momenty, w których powinna przygotowywać się także na "skok cywilizacyjny", na "rewolucję", na przejście od szkoły jednego "typu" do szkoły "nowego typu" (Dryden, Vos, "Rewolucja w uczeniu").
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie