Sidebar

12
Pn, Maj

Po co nam piłka nożna?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podziwiam wielki entuzjazm i fascynację wielu ludzi igrzyskami Euro 2012 i piłką nożną. To są wielkie igrzyska, ale mnie to nie bierze. Nie jestem kibicem i nie jestem nauczycielem wf, ale w sporcie dostrzegam wielką moc. Dlaczego warto dbać o szkolny sport? Czy dobrze, że promuje rywalizację? Jak rozładowuje agresję i frustrację młodzieży? Bo gdzieś przecież trzeba się rozładować.photo: sxc.hu

Propagowanie pokoju

Propagowanie pokoju i zdrowej rywalizacji - to olimpijska i sportowa idea. Uczenie wzajemnego szacunku i respektowania dobrych zasad jest ze wszech miar pożądane, ale niestety w nas jest agresja. To nadmiar pewnej biologicznej energii. Powszechnie znane są różne idee i filozofie propagujące miłość i pokój, albo takie, które z hasłem na ustach: równość, wolność i braterstwo - zaczynają akcję od gilotyn. Pacyfiści byli i są nadal w mniejszości, a agresywnych jest sporo. Widać ją było także po meczach piłki nożnej, ale ważne jest to, że miliony Polaków pięknie kibicowali swojej drużynie i mocno to przeżywali.

Przemoc i agresja w szkołach

Przemoc, agresja i frustracja są zjawiskami powszechnymi. Niektórzy twierdzą, że pełno ich w szkołach. Wojny też na świecie nie ustają. Wielu dziś alarmuje, że poziom agresji, przemocy i nieprawidłowości oraz frustracji w szkołach, nie tylko wśród uczniów, dynamicznie wzrasta. Szuka się przyczyn, a często po prostu tylko objawów i wskazuje sposoby zapobiegania jej. Jest to najczęściej wielka wiara w moc rozmowy, negocjacji i dialogu. To dobra moc, oparta zwykle o klarowne i akceptowane zasady. Bo potęga agresji jest wielka. Jest ona dziś powszechnym zjawiskiem, bo pewnie ludzie tak już mają, że potrzebują sobie samemu i innym pokazać, że... A sport się na tym właśnie opiera, ale uczy zachowań fair play.

Powszechna rywalizacja

Powszechnym zjawiskiem jest dziś rywalizacja. Przyjmuje ona różne formy, a ta szkolna ma różne barwy, także negatywne. Globalna rywalizacja polegająca na fizycznej eliminacji przeciwnika, zmienia się powoli w rywalizację cywilizowaną, czyli taką, w której przeciwnika się pokonuje, ale nie eliminuje. Właśnie taki charakter ma sportowa rywalizacja.

Czy jest ta sportowa rywalizacja? Może jest ona faktyczne taką swoistą próbą ucywilizowania wojny i rozładowania agresywnych skłonności ludzi? Dlatego w tym tyle mocnych emocji? Niestety niekiedy emocje wychodzą poza stadion i zdrowy rozsądek, a są tego przykładem kibicowskie wojny. Widać wtedy wiele zachowań grupowych wynikających z praw rządzących tłumem, opisywanych przez socjologów i psychologów. A co z tego wynika dla edukacji?

Potrzeba rozładowania się

Pewnie u każdego lub prawie każdego z nas jest potrzeba rozładowania się, upuszczenia pary, odstresowania się. Wielu jakoś sobie radzi z agresją, stresem, frustracją i jakoś w miarę bezboleśnie rozładowuje nadmiar swojej energii. To już pod koniec XIX i na początku XX wieku narodziły się różne sportowe dyscypliny, w których można się indywidualnie lub grupowo ze sobą zmierzyć, sprawdzić i rywalizować. Ta ostatnia siedzi w nas głęboko, a kto pragnie budować szkołę, edukację, bez niej to pewnie z góry stoi na straconej pozycji. Od tego czasu staramy się w miarę „ludzki” sposób udowadniać sobie nawzajem: kto jest lepszy?

Piłkarski fenomen

Piłka nożna jest fenomenem, bo angażuje wielu i wywołuje mocne emocje. Jest przecież wiele innych sportowych dyscyplin. Najpiękniejsza jest oczywiście gimnastyka i skoki o tyczce. Na czym polega fenomen piłki nożnej? Mecz angażuje, daje okazję oglądania z bliska bitwy, bezkrwawego widowiska, bo wg zasad wojennej strategii. Są w nim wstępne wypady służące zbadaniu możliwości bojowych przeciwnika, próby ataków, wypady w głąb linii obronnej, generalne ofensywy, obrona, odkrycia poszczególnych napastników do skomasowanej defensywy itp. I broń zasadnicza – strzały dające gole - i wrzaski.

Piłka nożna bije rekordy

Piłka nożna jest zupełnie niezwykłym zjawiskiem, bijącym wszelkie rekordy popularności. Taka dość prosta gra sportowa oparta na rywalizacji 11 zawodników, polegająca na umieszczeniu piłki w bramce przeciwnika. Zwykła niby gra, a tyle wywołuje mocnych wrażeń i emocji. To są igrzyska na miarę tych starorzymskich. A lud wówczas i teraz woła chleba i igrzysk. Oczywiście, już pojawiają się krytyczne głosy, że zamiast igrzysk trzeba nam nowych żłobków i przedszkoli. Gdzie jest sedno sprawy? Dlaczego 30% młodzieży unika zajęć sportowych w szkole? Dlaczego dla wielu młodych najgorszy dzień w szkole - to dzień z wychowaniem fizycznym?

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
Artykuł pobudza do myślenia. Moim zdaniem ludzie fascynujący się sportem to w dużej mierze osoby, które utożsamiają się z emocjami jakie przeżywa zawodnik podczas meczu piłki nożnej. Można powiedzieć, że zachodzi tu interakcja pomiędzy kibicem a...
Artykuł pobudza do myślenia. Moim zdaniem ludzie fascynujący się sportem to w dużej mierze osoby, które utożsamiają się z emocjami jakie przeżywa zawodnik podczas meczu piłki nożnej. Można powiedzieć, że zachodzi tu interakcja pomiędzy kibicem a zawodnikiem, która oddziałuje i przyciąga kolejnym razem na sportowe widowisko. Wychowanie fizyczne jest lekcją, gdzie można rozładować emocje, również agresję, ale nie możemy zapominać o tym, że przede wszystkim ma w nas wzbudzić potrzebę aktywności fizycznej w dorosłym życiu. Wystarczy popatrzeć na siebie; czy po pracy oddajemy się czasem zaspokojeniu potrzeby ruchu?
More
Marta
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie