Po co ludzie grają w gry wideo?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Brytyjscy psychologowie zainteresowali sie fenomenem gier – co sprawia, że ludzie na całym świecie spędzają tygodniowo już łącznie 3 miliardy godzin na grach wideo? Dotychczas większość badaczy zwracała raczej uwagę na szkodliwość spędzania wielu godzin w świecie wirtualnym, ignorując w ogóle powody, dla których lubimy grać. Warto zatem zwrócić uwagę również na pozytywne strony.photo: sxc.hu

Otóż zdaniem naukowców z University of Essex do gier pcha nas bardzo często ciekawość znalezienia się w innej roli, w innej sytuacji, „przymierzenia“ cech i charakterystyk, których nie posiadamy (i zapewne nie będziemy posiadać) w naszym życiu. Badanie jest częścią pracy naukowej dr. Andy Przybylskiego, który próbuje zrozumieć powody, dla których tak wielu ludzi ogrywa się w różnego typu grach.

Można zatem powiedzieć, że gra jest idealnym narzędziem dla tych, którzy chcą „przymierzyć inne kapelusze“, wyobrazić siebie w „trochę“ bardziej wyidealizowanej roli – pisał w czasopiśmie naukowym „Psychological Science“ dr Przybylski. „Gra staje się o wiele zabawniejsza wtedy, gdy masz okazję działania i bycia jako idealny Ty“ – zauważa. „Ludzie starają się wyobrazić siebie w jakiejś idealnej roli, a potem sprawdzają, jak się czują w tej roli“.

Naukowcy odkryli, że gracze lubią mieć możliwość zmiany tożsamości podczas gry i działania w nowej tożsamości (podobne doświadczenia były związane z Second Life) – kiedy można zmienić płeć, stać się bohaterem lub bandytą, myślą o sobie i czują się znacznie lepiej.

Badając emocje graczy po grze i ich motywację do grania, odkryto, że istnieje wyraźny związek pomiędzy wzrostem zadowolenia z grania, gdy była zagwarantowana w mechaniźmie gry możliwość (choćby najmniejsza) wyidealizowania siebie.

Współpracując z dr Nettą Weinstein Przybylski przebadał w laboratorium ponad setkę osób grających w gry wideo od czasu do czasu („zwykłych“ graczy) oraz prawie tysiąc „zdeklarowanych“ graczy, którzy grali w najrozmaitsze gry, od The Sims, przez Call of Duty do World of Warcraft.

Wyniki badań wskazują raczej, że w przypadku gier nie chodzi o uciekanie od problemów (tego świata). Jak zauważa dr Przybylski, badania wskazują raczej, że uciekamy trochę od siebie, jakimi jesteśmy do takich, jakimi chcielibyśmy być. Gracze zatem nie uciekają w świat gier donikąd – uciekają dokądś, do pewnego swojego idealnego obrazu.

Źródło: A. Przybylski et al. The ideal self at play: The appeal of videogames that let you be all you can be. Psychological Science, 2011, za: www.ScienceDaily.com

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie