Innowacyjność w edukacji jest teraz modna i potrzebna. Niektórzy uważają, że jest
podstawowym składnikiem systemu wartości nowoczesnego człowieka i
nauczyciela. Jest elementem nowoczesności edukacji i ludzkiego życia w
ogóle. Z wielu względów warto ją stale wspierać i promować wśród nauczycieli szkół wszystkich typów.
Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać,
nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w
Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych
tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły.
Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w pierwszym kwartale
2009 r.
Człowiek ma nieco więcej programów obsługi niż toster… tak Szymon
Majewski spointował kiedyś własną edukację lub – dokładniej mówiąc –
swoje pobyty w szkołach. Mniej więcej w czasie, kiedy pan Majewski
usiłował zdać maturę, Roger Spear otrzymał „pół” nagrody Nobla za
opisanie różnych funkcji prawej i lewej półkuli mózgu.
Nasza nowa polska rzeczywistość ma już prawie dwadzieścia lat. I dużo
to i mało. Dopiero od pewnego czasu możemy porównywać to, co dzieje się
na różnych polach u nas w stosunku do tego, co jest w innych krajach. W
kilku dziedzinach życia społecznego Polska ma się zupełnie dobrze i nie
musi się wstydzić. Tak jest moim zdaniem z edukacją.
Wśród pożądanych kompetencji ucznia wymienia się dziś umiejętność selekcji i oceny informacji z różnych źródeł, rozpoznawania dobrych wzorów, remiksowania i kreowania treści, komunikowania się i publikowania, współpracy, korzystania z technologii społeczeństwa informacyjnego, zarządzania informacją zewnętrzną i osobistą, czy autoewaluacji.
Amerykanie uruchamiają program, którego celem jest zmiana filozofii i technik pracy w szkołach. SETDA, organizacja stanowych dyrektorów ds. technologii, zaproponowała długofalową strategię działań na rzecz podniesienia poziomu edukacji. Warto korzystać z ich pomysłów i analiz. Polski uczeń przecież też zasługuje na nowoczesną szkołę.
Rolą szkoły jako instytucji edukacyjnej jest pełnienie funkcji usługowej względem
uczniów (i rodziców). Skoro tak, to możliwe jest zawarcie
pomiędzy uczniami i rodzicami a szkołą umowy gwarantującej
odpowiednią jakość kształcenia (i wyniki!). Można skorzystać w tym
wypadku z doświadczeń szkół amerykańskich i kanadyjskich, które często sięgają po
tego typu rozwiązania.