Pedagog XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczyciele w Polsce mają spore możliwości rozwoju. Otrzymują dziesiątki propozycji udziału w szkoleniach podnoszących zawodowe kwalifikacje. Ale nawet największa ilość szkoleń nie pomoże, jeśli nauczyciele nie uświadomią sobie społecznych konsekwencji postępu technologicznego i nie zaczną pracować nad zmianą swojego podejścia do edukacji cyfrowej młodzieży.PHOTO: SXC.HU

Trudno jest zrobić dobre szkolenie na temat nowoczesnej pedagogiki. Problem nie leży przecież w zaprezentowaniu możliwości, jakie stwarzają nowe technologie w nauczaniu. To można pokazać bez większych trudności. Większy problem stwarzają:

a) sam system oświaty, który nie wspiera jeszcze (systemowo i wszechstronnie) nowoczesnej edukacji na różnych etapach kształcenia i na wszystkich przedmiotach;

b) zastosowanie nabytej wiedzy – bo po pierwsze nauczyciel staje przed grupą uczniów, którzy mogą mieć równie dużą wiedzę technologiczną (lub większą), po drugie – przeładowany program nauczania nie sprzyja stosowaniu innowacji i eksperymentowaniu z różnymi urządzeniami multimedialnymi.

Wydaje się, że w Polsce brakuje również szerokiej wymiany doświadczeń z nauczycielami z zagranicy, zwłaszcza z krajów najbardziej rozwiniętych technologicznie. Można byłoby wiele cennych informacji i porad zebrać od praktyków, którzy pracują z nowoczesnymi narzędziami multimedialnymi już kilka lat. Mało jest niestety takich projektów, które pozwalałyby polskim nauczycielom uczyć się od swoich kolegów z zagranicy. Wydaje się, że przy takiej ilości funduszy europejskich, jakie są do dyspozycji ministerstwa i podległych mu instytucji, takich projektów międzynarodowych możnaby robić o wiele więcej. Z pożytkiem dla naszych polskich pedagogów XXI wieku.

W Edunews.pl staramy się prezentować wartościowe materiały pochodzące od zagranicznych instytucji edukacyjnych i edukatorów. Wierzymy, że w ten sposób przyczyniamy się do pogłębiania świadomości pedagogów na temat osiągnięć współczesnej pedagogiki. Poniższy film/prezentacja przygotowana została w oparciu o materiały nowozelandzkiego nauczyciela Andrew Churches’a, który naucza w Kristin School, Albany Auckland. Jest on praktykującym nauczycielem i entuzjastą wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej w zajęciach. Prowadzi swój blog Educational Origami.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie