System Oświaty Od 1995 roku, mury polskich uczelni wyższych opuściły 4 mln absolwentów, z czego pół miliona uzyskało dyplom w roku 2008 – 17% z tych osób zasiliło szeregi bezrobotnych. Wielu naukowców, a szczególnie ekonomistów zwraca uwagę na spadającą wartość dyplomu i na dewaluację wykształcenia uniwersyteckiego jako takiego. Szczególnie w Polsce.
 

projekty edukacyjneKilka lat temu rozpoczął się w Polsce boom na tworzenie rozmaitych szkół i szkoleń, oferujących możliwość zdobycia takich umiejętności jak szybkie czytanie czy ćwiczenie pamięci. Umiejętności te powinny być rozwijane już na etapie edukacji szkolnej, ale niestety w obecnym systemie edukacji z przeładowanym programem nauczania nie ma na to miejsca.
 

innowacje w edukacjiUczelnie wyższe nie lubią Wikipedii. Profesorowie uznają ją za niewiarygodne źródło i często wręcz zakazują korzystania z jej zasobów. Sytuacja ta przypomina trochę walkę z wiatrakami. Im bardziej uczelnie starają się walczyć ze studentami korzystającymi z Wikipedii, tym częściej studenci korzystają z informacji z tego serwisu, a często nawet sami zaczynają go rozwijać.
 

system oświatyCzy nauczyciele nadążają za sieciowym pokoleniem uczniów? Wykład i tablica wypadają blado w zestawieniu z filmami video, grami w telefonach, interaktywnymi wirtualnymi światami. Szkoły zaczynają wprowadzać zaawansowane technologie, takie jak tablice interaktywne, czy projektory multimedialne, ale to nie jedyna droga na zaangażowanie uczniów.
 

system oświatyPolska nie jest już krajem biednym, lecz musimy wiele zrobić, aby stać się krajem zamożnym. W przeciwnym razie grozi nam ugrzęźnięcie, jakiego doświadczyła Grecja w wyniku obrania błędnej strategii modernizacji - zaniedbanie w inwestowaniu w infrastrukturę „miękką”. Potrzebujemy skokowej zmiany, która jest w stanie zapewnić jedynie szkoła.
 

Wszystkie znane rankingi, biorące pod uwagę różne kryteria dotyczące jakości pracy badawczej i dydaktycznej, pokazują ogromną przewagę uniwersytetów amerykańskich nad szkołami w innych częściach świata. Potwierdza to również publikowany tzw. ranking szanghajski. Niestety wśród 500 najlepszych uczelni znajdują się tylko dwa polskie uniwersytety.PHOTO: SXC.HU

trendy w edukacjiNa rozwój edukacji w XXI wieku największy wpływ będą miały badania, innowacyjne rozwiązania i dobra polityka mająca na uwadze cele długofalowe – uważają przedstawiciele OECD. W warunkach globalizacji nie można dbać tylko o zwiększanie dostępu do edukacji – równie ważna jest jakość kształcenia, która decyduje o sukcesie indywidualnym, społecznym i gospodarczym.
 

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie