Od 1995 roku, mury polskich uczelni wyższych opuściły 4 mln absolwentów, z czego pół miliona uzyskało dyplom w roku 2008 – 17% z tych osób zasiliło szeregi bezrobotnych. Wielu naukowców, a szczególnie ekonomistów zwraca uwagę na spadającą wartość dyplomu i na dewaluację wykształcenia uniwersyteckiego jako takiego. Szczególnie w Polsce.
Nowoczesne metody nauki
Kilka lat temu rozpoczął się w Polsce boom na tworzenie rozmaitych szkół i szkoleń, oferujących możliwość zdobycia takich umiejętności jak szybkie czytanie czy ćwiczenie pamięci. Umiejętności te powinny być rozwijane już na etapie edukacji szkolnej, ale niestety w obecnym systemie edukacji z przeładowanym programem nauczania nie ma na to miejsca.
Wikipedia i szkoły wyższe
Uczelnie wyższe nie lubią Wikipedii. Profesorowie uznają ją za niewiarygodne źródło i często wręcz zakazują korzystania z jej zasobów. Sytuacja ta przypomina trochę walkę z wiatrakami. Im bardziej uczelnie starają się walczyć ze studentami korzystającymi z Wikipedii, tym częściej studenci korzystają z informacji z tego serwisu, a często nawet sami zaczynają go rozwijać.
Kilka sposobów na zainteresowanie i zaangażowanie uczniów
Czy nauczyciele nadążają za sieciowym pokoleniem uczniów? Wykład i tablica wypadają blado w zestawieniu z filmami video, grami w telefonach, interaktywnymi wirtualnymi światami. Szkoły zaczynają wprowadzać zaawansowane technologie, takie jak tablice interaktywne, czy projektory multimedialne, ale to nie jedyna droga na zaangażowanie uczniów.
Polska oświata a modernizacja
Polska nie jest już krajem biednym, lecz musimy wiele zrobić, aby stać się krajem zamożnym. W przeciwnym razie grozi nam ugrzęźnięcie, jakiego doświadczyła Grecja w wyniku obrania błędnej strategii modernizacji - zaniedbanie w inwestowaniu w infrastrukturę „miękką”. Potrzebujemy skokowej zmiany, która jest w stanie zapewnić jedynie szkoła.
Najlepsze uczelnie świata
Wszystkie znane rankingi, biorące pod uwagę różne kryteria dotyczące jakości pracy badawczej i dydaktycznej, pokazują ogromną przewagę uniwersytetów amerykańskich nad szkołami w innych częściach świata. Potwierdza to również publikowany tzw. ranking szanghajski. Niestety wśród 500 najlepszych uczelni znajdują się tylko dwa polskie uniwersytety.
Kluczowe czynniki rozwoju państw: edukacja i innowacje
Na rozwój edukacji w XXI wieku największy wpływ będą miały badania, innowacyjne rozwiązania i dobra polityka mająca na uwadze cele długofalowe – uważają przedstawiciele OECD. W warunkach globalizacji nie można dbać tylko o zwiększanie dostępu do edukacji – równie ważna jest jakość kształcenia, która decyduje o sukcesie indywidualnym, społecznym i gospodarczym.
Ostatnie komentarze