Coraz wyraźniej dostrzegamy konieczność odkładania pieniędzy, wynika z najnowszej VII edycji badania "Postaw Polaków wobec oszczędzania"*, Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. Obecnie trzy czwarte badanych uważa, że warto oszczędzać, a jeszcze w 2013 roku odsetek ten był zdecydowanie niższy i wynosił 61%. Niestety, nasze deklaracje nie idą w parze ze stanem faktycznym. Jedynie 41% Polaków faktycznie odkłada pieniądze. Emerytura nadal nie stała się jednym z priorytetów oszczędnościowych, a w inwestycjach obawiamy się ryzyka i dlatego trzymamy środki na nieoprocentowanych kontach osobistych.
Przemoc w polskiej szkole – analiza
Około 10% polskich uczniów jest systematycznie dręczonych, przemoc werbalna jest powszechna. Lecz wbrew medialnym doniesieniom skala przemocy w polskiej szkole nie wzrasta – wynika z analizy Instytutu Badań Edukacyjnych, w której podsumowano dotychczasowe badania i dane. Przeanalizowano wyniki badań krajowych i zagranicznych. Co z nich wynika?
Trendy istotne dla szkół
Na edukację w Polsce oddziałują takie same trendy jak na szkolnictwo w innych krajach zachodnich. Wcześniej czy później nowe idee i metody dotrą także do naszego kraju. Co będzie wpływało na edukację i metody kształcenia za rok, za dwa, za pięć lat? Jak może zmienić się środowisko edukacyjne?
Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu
Technologie są w szkole i będzie ich coraz więcej. To pewne. A zatem pewne jest też, że nauczyciel będzie miał do czynienia z nowoczesnymi urządzeniami i programami służącymi edukacji. Jedno z najczęściej zadawanych pytań dotyczących technologii edukacyjnych dotyczy wpływu urządzeń komputerowych wykorzystanych na zajęciach na proces i rezultaty nauczania i uczenia się. "Czy to jest lepsze, skuteczniejsze, niż uczenie tradycyjnymi metodami?"
Umiejętności finansowe młodych Polaków (PISA 2012)
OECD ogłosiło w ub. tygodniu wyniki badania umiejętności finansowych młodzieży przeprowadzonego w ramach programu PISA 2012. Są to pierwsze porównawcze międzynarodowe badania tej umiejętności i pierwsze w Polsce badania pozwalające wnioskować o umiejętnościach polskich uczniów w tym zakresie. Wypadliśmy w nich nieźle, jak na kraj, który edukację finansową w szkołach (i nie tylko w nich) ma dość zaniedbaną.
Szkoły lepiej przygotowane na sześciolatków
Najwyższa Izba Kontroli ponownie sprawdziła przygotowanie szkół do przyjęcia sześciolatków. Wszystkie szkoły zatrudniają kadrę nauczycielską wykwalifikowaną do kształcenia najmłodszych uczniów oraz posiadają odpowiednio wyposażone sale lekcyjne potrzebne do prowadzenia zajęć z sześciolatkami. Dalszego dostosowania wymagają jednak stołówki i toalety. NIK sygnalizuje, że istotnym problemem dla niektórych szkół może być konieczność organizacji zajęć dla oddziałów klas I-III w systemie zmianowym.
Polacy o systemie oświaty 2014
Większość badanych Polaków (59 proc.) dobrze ocenia polski system szkolnictwa, ale zdecydowanie opowiada się przeciw zbyt wczesnemu wysyłaniu dzieci do szkoły (73 proc.), a więc objęciu obowiązkiem szkolnym sześciolatków - wynika z sondażu CBOS. Polaków zapytano o ocenę szkolnictwa oraz ostatnich zmian wprowadzanych w systemie edukacji - dotyczą one obniżenia wieku szkolnego oraz kwestii podręczników.
Ostatnie komentarze