Stowarzyszenie Interwencji Prawnej przygotowało raport pt. „Uprzedzenia, strach czy niewiedza? Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowania uchodźców”, będący wynikiem badań przeprowadzonych w I kwartale 2016 roku w ramach wspólnego projektu realizowanego przez Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Fundację Panoptykon, Fundację Instytut Spraw Publicznych i Fundację Polskie Forum Migracyjne „Nadchodzą! Jak ich przywitamy?” realizowanego dzięki wsparciu programu Fundacji im. Stefana Batorego „Obywatele dla demokracji” finansowanego ze środków funduszu EOG.
Dzieci i ryby głosu nie mają...
Znamy to powiedzenie bardzo dobrze – dzieci i ryby głosu nie mają – stąd przy obecnie planowanych zmianach w systemie oświaty MEN nie pyta młodych ludzi, czy chcą tej zmiany, czy też nie. A szkoda, ponieważ o szkołach obu poziomów – gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne – uczniowie mogliby bardzo dużo powiedzieć. Znają też te szkoły dużo lepiej niż urzędnicy podejmujący wysoce kosztowne i ryzykowne decyzje zza swoich biurek.
Rodzice obawiają się zmian w strukturze systemu oświaty
W ostatni piątek minister Zalewska zaprezentowała planowane zmiany w strukturze systemu edukacji, podtrzymując tym samym decyzję o likwidacji gimnazjów, przywróceniu ośmioletniej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego. Wiadomo, że dzisiejsi szóstoklasiści w tym roku nie ukończą szkoły podstawowej, a pozostaną w niej na kolejne 2 lata. A co o zmianach w oświacie wiedzą rodzice? Czy nie obawiają się zmian?
Co dzieciom wolno w czasie wolnym?
74% dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym czas wolny najczęściej spędza na świeżym powietrzu z rówieśnikami, a odrabianie lekcji zajmuje im średnio 1-2 godzin dziennie – pokazują wyniki badania „Dzieci po szkole – wolne czy zajęte”, przeprowadzone przez platformę edukacyjną Squla.pl. Jakie obowiązki i aktywności wypełniają czas wolny po szkole naszych dzieci oraz jaki jest w tym udział rodzica lub szkoły?
Gry wideo nie mają negatywnego wpływu na psychikę dzieci
Prawda, że teza odważna? Przecież jak świat długi i szeroki wszędzie wszyscy, co znają się na rozwoju młodego człowieka (a znają się wszyscy, bo na edukacji przecież wszyscy się znają) powiedzą: to niepoważna teza. A jednak, badania przeprowadzone od 2010 roku na 3000 dzieci w sześciu krajach Europy można podsumować prostym stwierdzeniem: gry mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój psychiczny i społeczny dzieci.
Co Polacy wiedzą o ekonomii i finansach?
Jedna trzecia Polaków uważa, że potrafi dobrze zarządzać domowym budżetem. Ale aż 70 proc. deklaruje, że ma małą lub bardzo małą wiedzę o mechanizmie inflacji czy przedsiębiorczości. Z raportu „Stan wiedzy i świadomości ekonomicznej Polaków 2015" wynika, że Polacy dość krytycznie oceniają swoją wiedzę na temat ekonomii i gospodarki. Tylko 5 proc. uważa, że ma wiedzę dużą lub bardzo dużą, 42 proc. badanych ocenia ją na średnim poziomie, a nawet 51 proc. twierdzi, że ich wiedza jest raczej mała lub bardzo mała.
Każde dziecko jest badaczem
Czy podstawa programowa wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej sprzyja uczeniu przyrody przez badanie? Jakie są, realizowane w Polsce lub za granicą, dobre praktyki w tym zakresie? Jakie metody i formy pracy z dziećmi wyzwalają w nich postawę badawczą? Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych wydali poradnik dla nauczycieli „Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna” i zachęcają szkoły do udziału w diagnozach trzecio- i piątoklasistów.