Nowoczesne telefony komórkowe stają się nieodłącznym towarzyszem w domu i w pracy, a także w szkole i na uczelni. Z danych firmy analitycznej IDC wynika, że w 2016 r. sprzedano w Polsce ponad 8 mln sztuk smartfonów. Z telefonów komórkowych korzysta 92 proc. dorosłych Polaków. Smartfona używa ponad połowa (57 proc.), a ponad dwie piąte (43 proc.) - klasycznego telefonu komórkowego - wynika z najnowszego badania CBOS. Pytanie, jak wykorzystujemy telefony w edukacji szkolnej?
Życie finansowe młodych Polaków
Zarządzania własnymi finansami młodzi ludzie zazwyczaj uczą się na własnych błędach i koszty tego są dość wysokie. Polska szkoła (i uczelnia także) praktycznie nie zajmuje się poważniej edukacją finansową uczniów (studentów), co prowadzi do tego, że młodzi Polacy przeszacowują i bagatelizują swoją sytuację finansową. Z badań wynika, że osoby w wieku 18-34 lat mają ponad 4,6 mld zaległych długów pozakredytowych. Co ósmy młody człowiek (18-24 lata) posiadający kredyt nie radzi sobie z jego spłatą. Co zrobić, aby nie wpaść w „spiralę zadłużenia”?
O korzystaniu z urządzeń mobilnych
Stosunkowo mało jest jeszcze badań i analiz pokazujących, w jaki sposób młodzi ludzie korzystają z urządzeń mobilnych. Bo, że korzystają, to widać. Ale jak – tego już nie wiemy. W ubiegłym roku agencja Spicy Mobile przeprowadziła wśród użytkowników w wieku 15-24 lat badanie intensywności oraz okoliczności korzystania z urządzeń mobilnych oraz poszczególnych aplikacji i domen. Zaprezentowano kilka ciekawych danych.
Uczniowie nie dbają o bezpieczeństwo w sieci
Młodzież w wieku szkolnym nie przywiązuje wystarczającej wagi do bezpieczeństwa w sieci, a rodzice nie zdają sobie sprawy z zagrożeń wynikających z niewiedzy swoich dzieci – wynika z badania firmy Librus. Połowa badanych uczniów i jedna trzecia rodziców podaje swoje dane osobowe w serwisach internetowych, najczęściej w społecznościowych i e-sklepach.
Dwa miliony Polek wykluczone cyfrowo?
Co trzecia Polka między 45. a 70. rokiem życia jest zagrożona wykluczeniem cyfrowym - wynika z raportu „Polki Wykluczone Cyfrowo 2017”, opracowanego we współpracy z Kantar Public. Osoby te rzadko lub w ogóle nie korzystają z Internetu, zwykle też bardzo nisko oceniają swoje kompetencje cyfrowe.
Mniej studentów na wykładowcę akademickiego
Czy liczba studentów przypadających na jednego wykładowcę na uczelniach zostanie już wkrótce zmniejszona? Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wprowadza nowe zasady finansowania instytucji naukowych, ustalające limity liczby studentów przypadających na jednego wykładowcę. Jeśli stosunek liczby nauczycieli akademickich do liczby studentów będzie zbytnio odbiegał od przyjętego optimum (1:11–13), skutkiem ma być zmniejszenie ministerialnej dotacji dla szkoły wyższej.
Samorządy przyjazne edukacji (2017)
Czy są takie miejsca w Polsce, w których większą uwagę władze lokalne przywiązują do oświaty? Próbuje to badać Fundacja Evidence Institute, która ogłosiła wyniki rankingu „Miejsca sprzyjające edukacji 2017”. Analiza dostępności przedszkoli oraz wyników egzaminów zewnętrznych pokazuje, że wśród największych miast Rzeszów najlepiej dba o edukację. W rankingu wszystkich samorządów najlepsze okazały się małe gminy: Podkowa Leśna i Michałowice z Mazowsza oraz Świdnica z woj. lubuskiego. Wśród gmin, które borykają się z ponadprzeciętnym bezrobociem i niskimi dochodami najlepsze efekty w oświacie osiągnęła gmina Tczów.