Znany producent komputerów, firma Lenovo rozpoczyna realizację światowego programu
badawczego, chcąc sprawdzić rzeczywisty wpływ nowoczesnych
technologii na edukację na różnych etapach kształcenia i w edukacji
pozaszkolnej. Rezultaty badań mają służyć poprawie efektywności
nauczania z wykorzystaniem popularnych urządzeń mobilnych XXI wieku.
Inteligencje wielorakie
Wiele konceptów na temat rozwoju człowieka (w tym pedagogicznych)
powinno odejść dawno do lamusa, by uwolnić miejsce na nowe myślenie o
człowieku i jego sytuacji oraz o perspektywach
edukacyjno-egzystencjalnych. Do takich nowych wielkich konceptów należy
bez wątpienia teoria Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera.
Bezsensowność uczenia się faktów i dat
Bezsensowności nie brakuje w życiu, a zatem i szkoła nie jest ich
pozbawiona. Wielu poszukuje sensu w życiu, ale tu nie o ten wielki,
filozoficzny sens życia chodzi, a raczej o zrozumienie, że uczenie się
faktów, dat, terminów, nazwisk itp., uciekające szybko z głowy oraz
cała dotychczasowa „wiedzowa” szkoła traci swój sens w epoce cyfrowej.
Szkoła przyszłości
Współczesny świat stawia przed edukacją zupełnie nowe zadania. Szybkość
zachodzących zmian uniemożliwia maruderom dotrzymanie kroku.
Umiejętność przewidywania, otwartość na zmiany, elastyczność dają
szanse, choć nie gwarantują sukcesu. Szkoła powinna wyprzedzać te
zmiany bo kształci pokolenia przyszłości a nie przeszłości.
Czego uczą teleturnieje?
Bez teleturniejów wielu widzów nie wyobraża sobie współczesnej telewizji.
Obecne są praktycznie od początku istnienia tego medium i cieszą się zazwyczaj wielką popularnością. Jaką rolę pełnią i mogą
pełnić popularne teleturnieje w edukacji? Uczą tylko rywalizacji czy również przekazują wiedzę? W jaki sposób mogą przekazywać przydatną wiedzę?
Google na fali
Google Wave (czyli fala), nowy produkt korporacji z Mountain View, może
okazać się świetnym narzędziem w służbie edukacji. Jest to interaktywne
narzędzie, które łączy funkcje poczty elektronicznej,
komunikatora, bloga i przestrzeni roboczej współdzielonej z innymi
użytkownikami sieci. Pozwala na zdynamizowanie współpracy pomiędzy
uczniami w internecie.
MBA inwestycją w rozwój? Nie zawsze i nie dla wszystkich
Rynek studiów MBA w Polsce należy do jednych z najmłodszych w Europie
stąd dominuje przekonanie, że wciąż są one postrzegane jako niosące
dużą wartość dodaną dla kariery pracowników. Eksperci zajmujący się
kształceniem zawodowym i rynkiem szkoleń przyznają jednak zgodnie, że
studia MBA nie są przeznaczone dla wszystkich.
Ostatnie komentarze