Ruch i ćwiczenia podczas lekcji w Jedlance

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiW szkole na zajęciach lekcyjnych niekoniecznie trzeba tylko siedzieć w ławkach. Nowoczesną metodę kinezjologii edukacyjnej, czyli ruchu i ćwiczeń w czasie zajęć lekcyjnych, stosować będą od września nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej w Jedlance koło Radomia. Ćwiczenia mają ułatwić uczniom koncentrację i szybsze czytanie ze zrozumieniem.  
 
Pomysłodawczyni projektu, dyrektorka szkoły w Jedlance, Beata Jagielska, mówi, że eksperymentem objętych zostanie około 50 uczniów w wieku od 8 do 12 lat.
 
Każdy dzień w szkole rozpoczynać się będzie od rutynowych ćwiczeń. "Są to ćwiczenia aktywujące i integrujące pracę poszczególnych ośrodków mózgu. Ich celem jest pełne uaktywnienie funkcjonowania obydwu półkul mózgowych, wspomaganie indywidualnego stylu i tempa uczenia się dziecka oraz pokonania stresu edukacyjnego" - wyjaśniła Jagielska.
 
Jednym z ćwiczeń są tzw. ruchy naprzemienne, czyli np. dotykanie prawym łokciem lewego kolana, a następnie lewym łokciem prawego kolana. W tym ćwiczeniu - według Jagielskiej - chodzi o równoczesne pobudzenie obydwu półkul mózgowych. "Te proste ćwiczenia są doskonałe do aktywacji pełnego funkcjonowania umysłu i ciała przed wszystkimi zajęciami edukacyjnymi" - podkreśla pomysłodawczyni.
 
Dzieci, które biorą udział w eksperymencie, podzielono na grupy ze względu na tempo czytania i umiejętności czytania ze zrozumieniem. Uwzględniono również ich umiejętności komunikowania się i współpracy z otoczeniem, organizacji pracy, podstawowe zainteresowania oraz umiejętność skupienia uwagi. Nauczyciele stosujący metodę wzięli też pod uwagę inne predyspozycje dzieci, m.in. to czy są one tzw. wzrokowcami czy słuchowcami.
 
Na koniec roku szkolnego początkowe wyniki badań zostaną porównane z efektami końcowymi.
 
Według Jagielskiej, zastosowanie kinezjologii edukacyjnej w szkole ma poprawić efekty kształcenia uczniów. Dzieci, dzięki ćwiczeniom, będą czytać w lepszym tempie i lepiej rozumieć tekst czytany. Ponadto - jak podkreśla dyrektorka szkoły - dzięki tej metodzie zwiększy się zainteresowanie uczniów słowem pisanym, a ich zasób słownictwa stanie się bogatszy.
 
Przed przystąpieniem do projektu każdy nauczyciel przeszedł specjalistyczne szkolenia, które sfinansował wójt gminy Jedlińsk. Szkoła uzyskała także zgodę ministra edukacji narodowej na wprowadzenie nowej metody.
 
Badania będą prowadzone pod opieką naukowców z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, na podstawie programu edukacyjno-terapeutyczno-rozwojowego "Jak się ruszasz, tak się uczysz", rekomendowanego przez Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów. 
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie