Dzisiejszy dzień skłania naturalnie do zadumy nad życiem. I miejscem człowieka w świecie, a może i wszechświecie. Jak to się stało, że na Ziemi mogło powstać życie? Czy jesteśmy sami we Wszechświecie? Jak daleko jest do najbliższej gwiazdy? Dlaczego żyjemy tu, na Ziemi, a nie na Marsie. Wiele odpowiedzi na takie pytania zawiera ciekawa edukacyjna publikacja „Tu jesteśmy“.
Nie potrafimy oszczędzać?
Dzisiaj wypada Światowy Dzień Oszczędzania. Ale niestety, tylko 45% Polaków oszczędza, ale jedynie 7% Polaków robi to regularnie, odkładając wybraną kwotę w każdym miesiącu. Niestety 42% wpłaca je na konto nieoprocentowane lub trzyma w przysłowiowej skarpecie. Nie myślimy o emeryturze, a odłożone pieniądze wydajemy na konsumpcję. To najważniejsze wnioski z badania „Postawy Polaków wobec oszczędzania” przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy przez TNS Pentor.
Czy polska szkoła może być smart?
W polskiej szkole smartfony, tablety i czytniki e-booków są traktowane z podejrzliwością. Technologia "przyjazna" dla edukacji to typowy komputer szkolny, kilkuletni PC. Tymczasem poza szkołą, uczniów otacza coraz większa różnorodność e-narzędzi, które mieszczą się w kieszeni. Konieczność stosowania multimediów oraz nowoczesnych technik w kontekście np. nauczania historii dostrzegają i z sukcesem wprowadzają takie instytucje jak Muzeum Powstania Warszawskiego. Czy polska szkoła sprosta wyzwaniu, jakie niesie ze sobą era mobilnego internetu?
Szkoła bezrobocia?
23,7 procent młodych Polaków w wieku 15-24 lata nie pracowało w zeszłym roku - wynika z raportu Międzynarodowej Organizacji Pracy pt. "Globalne trendy w zatrudnianiu młodych 2011". To około 402 tysięcy osób, według danych GUS - jak doniosła w tym tygodniu Gazeta Wyborcza. Ale to tylko pół prawdy, ponieważ liczba ta nie uwzględnia osób, które skończyły już studia i też są młodzi i też są bez pracy. To już około miliona osób (tylko oficjalnie zarejestrowanych jako bezrobotni).
Modele edukacji mieszanej
Blended learning nie jest pomysłem, który ma wspierać oświatę. Wręcz przeciwnie – wprowadzenie go do edukacji ma służyć wyeliminowaniu systemu monolitycznego, opartego na modelu fabryki – twierdzi Heather Staker z Innosight Institute, podsumowująca badanie 40 amerykańskich placówek edukacyjnych K-12 (szkoły podstawowe i średnie), które w różny sposób wdrażają ideę edukacji mieszanej.
Nastolatek w meandrach prawa
Około 80 proc. przestępczości nieletnich stanowią: kradzieże, włamania, bójki, pobicia oraz przestępstwa narkotykowe. Przeciętny nastolatek z takimi sytuacjami spotyka się na co dzień i bardzo często nie wie, jak na nie zareagować. Dlatego już od najmłodszych lat warto uczyć dzieci prawa.
Twórzmy przyjazne środowisko dla nauczania matematyki
Matematyka może być lubiana przez uczniów, należy jednak zadbać o to, by nauczanie tego przedmiotu w szkole było bardziej atrakcyjne niż ma to miejsce dzisiaj – do takich wniosków doszli uczestnicy międzynarodowego kongresu „Nowa era w nauczaniu matematyki”. W spotkaniu zorganizowanym 22 października przez wydawnictwo Nowa Era uczestniczyli goście z Finlandii i Czech oraz polscy pedagodzy i eksperci, którzy na co dzień zajmują się matematyką.
Ostatnie komentarze