Projekty międzyklasowe - włączanie młodych nauczycieli do wspólnych działań

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na początku swojej drogi zawodowej młodzi nauczyciele często stają przed wyzwaniami, które przyprawiają ich o uczucie zagubienia. Brak doświadczenia i wsparcia potrafi zintensyfikować niepewność, sprawiając, że pierwsze kroki w szkolnej rzeczywistości wydają się pełne wyzwań. W takich chwilach niezwykle cenne okazuje się wsparcie kolegów i mentorów, którzy swoją postawą potrafią wskazać drogę do sukcesu.

Projekty międzyklasowe otwierają przestrzeń do współpracy, dając młodym pedagogom szansę na zdobywanie praktycznych umiejętności oraz wprowadzanie nowatorskich pomysłów, które inspirują całą społeczność szkolną. Tak też stało się w naszej szkole, kiedy młodym nauczycielkom opowiedziałam o projektach eTwinning.

W projektach eTwinning współpraca opiera się na wzajemnym zaufaniu, otwartości na nowe rozwiązania oraz zaangażowaniu wszystkich uczestników. Kluczowymi kryteriami sukcesu są elastyczność, kreatywność i zdolność do podejmowania wspólnych wyzwań, które prowadzą do wypracowania świeżych, inspirujących rezultatów. Dzięki takim projektom, nauczyciele i uczniowie mają szansę rozwijać swoje kompetencje, eksperymentując z nowymi metodami nauczania i uczenia się. 

Przykładem może być międzynarodowy projekt „Clean Water”, do którego zaprosiłam chętne, rozpoczynające karierę edukacyjną nauczycielki.  W projekcie reprezentowało naszą szkołę 6 zespołów projektowych. Przez trzy miesiące szkoła żyła projektem. Wspólna praca przyczyniła się do wielkich efektów. 

Spotykaliśmy się online z partnerami, a w szkole niemal codziennie w realu. Były dyskusje i szkolenia. Wspólnie wypracowaliśmy plan działania. Każdy zespół wybrał jedno drzewo rosnące w pobliżu szkoły i organizował działania wokół niego. Efektami dzielił się z partnerami. Dzięki temu powstały bardzo ciekawe rezultaty, a wśród nich galeria prac plastycznych, karty drzewa oraz słownik nazw drzew w różnych językach.

Uczniowie również spotykali się online ze swoimi partnerami. My w szkole łączyliśmy siły i organizowaliśmy wspólne wydarzenia, jak Code Week, w tym udział w międzynarodowej konferencji inaugurującej wydarzenie; The Global Education Week – wspólnie sadziliśmy drzewa wokół szkoły oraz Międzynarodowa Dziecięca Konferencja Clean water w formie hybrydowej, którą zorganizowaliśmy w naszej szkole i razem mogliśmy obejrzeć wypracowane rezultaty.  

Podsumowując, projekt „Clean Water” stał się dowodem na to, że współpraca międzynarodowa i międzyklasowa, zaangażowanie młodych nauczycieli mogą przeobrazić wyzwania w realne sukcesy edukacyjne. Projekt został nagrodzony Krajowymi Odznakami Jakości, Europejskimi Odznakami Jakości oraz został laureatem Ogólnopolskiego Konkursu  „Nasz projekt eTwinning 2024”. Posłuchajcie jak o nim opowiadałam podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2025:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 22-23 marca 2025 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2025 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Fundacja Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, MAC Edukacja, Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Edu3Dkacja, Educarium, FAST Heroes, Wydawnictwo Nasza Ksiegarnia, Kampania "Mamy kota na punkcie mleka"

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Współautorka podręczników do matematyki klasy 1-3 Szkoła na TAK. Prowadzi stronę Dziecko w szkole i na scenie (www.dorotadankowska.pl) oraz blog klasowy (d-klasa.blogspot.com) oraz kanał na You Tube "Szkoła bez nudy". Członkini grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie