Niezwykła podróż uczniów z Hobbitem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nowe, wspaniałe dzieło Petera Jacksona już na ekranach kin. Hobbit Bilbo Baggins wyrusza w niebezpieczną podroż, by wraz z czarodziejem Gandalfem i trzynastoma krasnoludami pokonać smoka Smauga. „Hobbit“, jaki by nie był i tak trafi prawdopodobnie z miejsca do kanonu epokowych dzieł filmowych. A jak można wykorzystać popularność tego filmu (i książki) w klasie?CC-BY-SA-NC Albert Puła

Na pomysł przygotowania niecodziennej lekcji fantasy wpadł Marcin Zaród, nauczyciel języka angielskiego z V Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie. Z okazji premiery Hobbita pojawił się scenariusz uproszczonej sesji RPG w świecie Śródziemia – Ancient Evil Lesson Scenario. Zawiera on komplet materiałów do lekcji angielskiego, poprowadzonej w formule gry fabularnej: scenariusz przygody, opisy postaci graczy, opisy postaci niezależnych oraz mapę. Przewidywany czas realizacji – 2 godziny lekcyjne. Do scenariusza włączono rysunki postaci autorstwa Alberta Puła, jednego z uczniów liceum.

Scenariusz lekcji do pobrania na licencji CC-BY-NC-SA 3.0 Polska.

Pomysł rewelacyjny, wykonanie również – udostępniamy dziś scenariusz wszystkim zainteresowanym, ponieważ miejsce gier (różnych – i RPG i komputerowych i poważnych) jest właśnie w szkole. W końcu w dorosłym życiu wielu z nas również odgrywa różne role w mniejszych lub większych grach. Może tylko nie zawsze nazywamy to grami. W nauczaniu języków wykorzystanie gier może przynieść wiele korzyści – wszak chodzi o umiejętność posługiwania się językiem w praktyce, w różnych sytuacjach, także takich, w których nie czujemy się komfortowo (bo choćby nie znamy kontekstu). Pozwala również na pojawienie się emocji, rywalizacji, co przekłada się na zaangażowanie uczniów i stymuluje do żywych i gorących dyskusji.

Marcin Zaród jest również autorem prezi-tacji, w której przekonuje głębiej do wykorzystania gier RPG na zajęciach językowych i radzi, w jaki sposób przygotować scenariusz gry:

Takie inicjatywy są dowodem, że nowoczesna szkoła w Polsce nie powinna rodzić się w umysłach urzędników i polityków nie mających kontaktu ze szkolną rzeczywistością, lecz powinna być rezultatem wspólnej pracy wielu pomysłowych nauczycieli, którzy wiedzą jak być na czasie, jak wykorzystać w nauczaniu gry, narzędzia cyfrowe i media, jak zmotywować uczniów do pracy.

Hobbici z całego kraju – łączcie się ;-) - ruszajcie na wyprawę na lekcjach angielskiego!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie