Szkoła to żywy organizm, który cały czas się zmienia. Pandemia znacznie przyspieszyła proces tych zmian, obnażając niedoskonałości, ale też jasno wskazując kierunki rozwoju. W czasie pandemii musieliśmy się zmierzyć z codziennym wykorzystaniem nowych technologii we wszystkich aspektach pracy z uczniem. Jednak wszystkie raporty nt. edukacji w czasie w pandemii wskazywały, że ten trudny okres stworzył nowe możliwości edukacyjne. Nauczyciele i nauczycielki czerpali inspiracje z innych niż edukacja obszarów, stosowali narzędzia, pochodzące np. z biznesu.
Wspólna refleksja
Czy przyszło Wam kiedyś do głowy, że notatki można robić wspólnie? Szkoła raczej tego nie poleca. Dużym osiągnieciem nauczyciela jest już pozwolenie na indywidualne notatki, a nie dyktowanie ich przez nauczyciela do zeszytu uczniowskiego.
Aktywne uczenie się w przestrzeni szkoły
Przestrzeń może odgrywać kluczową rolę w szkole w stymulowaniu nie tylko aktywnego uczenia się uczniów, ale także w promocji i upowszechnianiu innowacyjnych form pedagogiki wdrażanych w salach lekcyjnych i innych, wspólnych częściach szkoły. Przestrzeń (w rozumieniu fizycznym), pedagogika i technologia edukacyjna wpływają na siebie nawzajem i spójne zmiany w tych trzech obszarach mogą doprowadzić do transformacji szkoły.
Poradnik wychow@wcy
Pandemia COVID-19 zmieniła dotychczasowy system nauczania. Fundacja Citi Handlowy oraz Fundacja Stocznia wierzą jednak, że nawet z tak trudnego zakrętu można wyjść obronną ręką. Dlatego też przygotowały Poradnik wychow@wcy – materiał, który ma pomóc zadbać o dobrostan uczniów polskich szkół. Twórcy Poradnika wyszli z założenia, że technologie, które szturmem wdarły się do polskiej szkoły, nie powinny z niej zniknąć wraz z końcem pandemii, ale stać się jej integralną częścią.
Lekcja ekologii, która wciąga
Życie eko zaczyna się w momencie, gdy naprawdę pokochamy przyrodę i uwierzymy, że warto o nią zawalczyć. Takie przekonanie nie pojawia się jednak po wkuciu kilku reguł i zakazów. Jak w przystępny i atrakcyjny sposób opowiedzieć dzieciom o ochronie środowiska? Jak oswoić je z trudnymi, czasem abstrakcyjnymi pojęciami? Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach kampanii „Mistrzowie klimatu Cartoon Network” znalazło dobry sposób. Od 16.09 nauczyciele mogą korzystać z materiałów przygotowanych przez CEO, aby – drobnymi kroczkami – wyrabiać w dzieciach szacunek do przyrody i nawyk dbania o najbliższe otoczenie.
Twórcze programowanie
Seria dwóch webinarów "Creative Computing", które w ramach projektu Zaprogramuj Przyszłość poprowadził Krzysztof Jaworski, jest propozycją wartą poznania dla wszystkich osób zainteresowanych nauczaniem programowania w klasach I-III szkoły podstawowej. Jest to materiał, z którego skorzystasz niezależnie od tego, czy stawiasz w tym obszarze pierwsze kroki, czy też masz już spore doświadczenie, ale szukasz nowych pomysłów i przydatnych materiałów. Bo obok webinaru polecamy przetłumaczoną przez Krzysztofa Jaworskiego oraz Joannę Apanasewicz publikację “Twórcze programowanie”, składającą się z dwóch części - podręcznika dla nauczyciela oraz zeszytu ćwiczeń dla ucznia.
Budowanie zespołu
Nic tak nie zbliża do siebie jak wspólne działania. Jednak powinny być one przemyślane. Oczywiście nie mam złudzeń, że nie zawsze wszyscy będą pałać do siebie miłością wszelaką i nawzajem się ubóstwiać. Nie o to chodzi. Najważniejsze by nawzajem się akceptowali, umieli ze sobą rozmawiać, dochodzili do kompromisu i szanowali się nawzajem. Bo nie jest sztuką współpracować cały czas z kimś kogo się bardzo lubi.