Najlepszymi specjalistami od własnego procesu uczenia się są – uczniowie. Jeśli chcemy skutecznie nauczać, to warto ich pytać o opinie. Można cyklicznie przeprowadzać anonimową ankietę na temat prowadzonych przez siebie lekcji, a potem jej wyniki omówić z uczniami. Dzięki temu nauczyciel może doskonalić proces nauczania, a uczniowie otrzymują zapewnienie, że ich głos jest ważny.
Taczek nie ma kiedy załadować!
Każde kolejne wystąpienie obecnego ministra edukacji i nauki, poświęcone szkolnictwu, umacnia mnie w przekonaniu, że wkroczyliśmy już w okres, który historycy polskiej edukacji nazwą w przyszłości Nocą Czarnkową. Pryncypialność, z jaką szef MEiN deklaruje jednoznacznie narodowo-katolicki kierunek zmian, stopniowo wprowadzając ten program w życie, rokuje tylko dalsze wzmocnienie ofensywy ideologicznej, opartej na zanegowaniu wartości liberalnych.
Stażysta z doświadczeniem, czyli wspomnienia po pierwszym roku pracy w szkole
Czy można pogodzić pracę w dużej fundacji z nauczaniem w szkole podstawowej? Monika Zwierko, członek zarządu Fundacji Uniwersytet Dzieci i nauczycielka języka polskiego w klasie siódmej jednej z wrocławskich szkół, udowadnia, że tak. O swoim powołaniu, pasji do uczenia i eksperymentowania oraz kompetencjach, które są niezbędne do pracy w szkole opowiada w swoich wspomnieniach z pierwszego roku w nowej roli.
Czy jesteś Nauczycielem Jutr@?
Fundacja Orange wyróżni Nauczyciela Jutr@, który rozwija swoje kompetencje z myślą o przyszłości. Do 10 września można zgłaszać kandydatury do konkursu, który zainicjowała Fundacja Orange. Wyróżnienie otrzyma pedagożka lub pedagog, który mimo wyzwań np. nauczania zdalnego, rozwinął swoje umiejętności, w tym umiejętności cyfrowe - z troski o potrzeby uczniów i z myślą przyszłości edukacji. Nagrodą jest wizyta studyjna w szkole w Finlandii.
Pułapki zarządzania klasą
Niektórzy nauczyciele skarżą się, że uczniowie ich nie słuchają. Nawet, jeśli nie mówią o tym głośno, to mają takie wrażenie. Ten problem wiąże się zwykle z zarządzaniem klasą, które nie jest ani oczywiste, ani proste. Weźmy pod rozwagę cztery pułapki, w które wpadają nauczyciele.
Zaczęłam być bardziej uważna na „niewidocznych uczniów”
Pandemia pokazała mi coś bardzo ważnego, czego nie miałam okazji doświadczyć wcześniej. Albo, i tu nie zawaham się być krytyczną wobec samej siebie, nie chciałam tego dostrzec. Brzmi to strasznie, bo dostrzeganie tego, co normalnie bywa niezauważane, jest dla mnie priorytetem w działaniach edukacyjnych, wychowawczych i rozwojowych. Prowadzenie dla uczniów warsztatów online, podczas których mogli na czacie wyrażać swoje zdanie, realizować aktywności, pokazało mi, że oni chcą być aktywni, chcą uczestniczyć w lekcji. Wcześniej w realu często zdarzało się, że zabierałam im na to szansę, idąc dalej i dalej.... Z pewnością powodowało to w nich wycofanie. Stawali się uczniami niezauważalnymi, bo mało aktywnymi.
II Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole – celebruj dobry czas!
Czas szybko płynie. Chwilę temu żegnaliśmy się wakacyjnie, a teraz się witamy. Wrzesień to czas w edukacji bardzo intensywny. Tymczasem chcę zaprosić, ufam, że już tradycyjnie, do tego, by we wrześniu celebrować szczęście w szkole. W dniach 20-26 września 2021 organizujemy II Ogólnopolski Tydzień Szczęścia w Szkole i nie może Ciebie na tym wydarzeniu zabraknąć!