Jesteśmy świadkami kolejnej rewolucji technologicznej. Przedsiębiorstwa z branży IT, instytuty badawcze angażują olbrzymie środki rozwijając produkty i usługi związane ze sztuczną inteligencją. Tym samym zwiększa się zapotrzebowanie na pracowników o określonych umiejętnościach. Już teraz luka kompetencyjna na rynku IT przekracza 50 000 wakatów, a będzie prawdopodobnie jeszcze gorzej. Czy polska szkoła jest gotowa na tą rewolucję? Czy nadąży za zmianami zapełniając tę lukę?

To już dziś - VII wydanie ogólnopolskiej Nocy Bibliotek odbywać się będzie pod hasłem „Czytanie wzmacnia”. Udział zgłosiło 1300 bibliotek z całej Polski, w tym ponad 70 z Warszawy, dołączają kolejne. Noc Bibliotek to jedno z największych wydarzeń czytelniczych w Polsce – wielkie święto bibliotek i czytelników. W niekonwencjonalny sposób zachęca do korzystania z bibliotek jako otwartych, najbliższych, najbardziej demokratycznych instytucji kultury z ofertą dla osób w każdym wieku, miejsc wspólnych, łączących ludzi. Trudny czas pandemii przypomniał, jak biblioteki są ważne i potrzebne – kierujemy wspólnie na nie światło, pokazując wspierającą moc literatury i siłę lokalnej społeczności, by jak najwięcej ludzi uznało je za swoje miejsca.

Bohaterowie Załogi FAST Heroes wracają już 25 października! Będzie to druga edycja programu edukacyjnego wokół tematyki udaru mózgu i zarazem próba pobicia Rekordu Guinnessa.

Wielka międzynarodowa inicjatywa, w której biorą setki – a wręcz tysiące uczestniczek i uczestników. W tym roku Europejski Tydzień Kodowania obchodzimy w dniach 9–24 października, a do udziału zachęcamy wszystkich – zarówno tych, którzy już kodują, jak i tych niepewnych i onieśmielonych! Warto zainteresować się tematem – nie dla zasady, trendu czy mody, ale dla realnych wartości, jakie niesie wspólna nauka programowania. Organizatorami CodeWeek w Polsce są NASK oraz KPRM, a Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog zostało po raz kolejny jednym z parterów inicjatywy, co napawa nas dziecięcą radością – idea Tygodnia Kodowania jest bardzo bliska naszym edukacyjnym sercom.

Stali czytelnicy mojego bloga orientują się zapewne, że jeśli chodzi o perspektywy polskiej edukacji jestem pesymistą. To moje czarnowidztwo wręcz pogłębia się z czasem. I tak w wywiadzie, który ostatnio pani redaktor Beata Igielska przeprowadziła ze mną dla tygodnika „Przegląd” (ukazał się 4 października), pomimo nalegań dziennikarki nie wskazałem choćby jednego źródła nadziei na przyszłość. Ku jej ogromnemu żalowi, nie i już!

Przez całą moją pedagogiczną karierę przewijał się termin „indywidualne podejście do ucznia”. Wszystko w porządku, gdy mówimy teoretycznie, wiadomo, trzeba takie podejście do uczniów mieć. Gorzej, gdy schodzimy na poziom praktyczny i zaczynamy się zastanawiać, jak to zrobić w 30. osobowej klasie.

Wiele polskich szkół podejmuje działania na rzecz zmiany swojej przestrzeni. Przybywa w nich miejsc, które nie tylko wyglądają ładnie, ale też pełnią różne funkcje, na przykład umożliwiają interakcję i socjalizację uczniów lub tworzą miejsce, w którym można chwilę odpocząć, wyłączyć się, wyciszyć. Najtrudniej chyba zmienić salę lekcyjną, choć i tutaj udaje się wprowadzać innowacje. Warto jednak postawić pytanie: po co zmieniamy przestrzeń szkoły? Czemu to ma służyć?

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie