Cyfrowy świat rozszerza się błyskawicznie, obejmując coraz
więcej zasobów tekstowych. Spada
czytelnictwo książek (59% Polaków przeczytało choć jedną książkę w
2006 r.), coraz częściej czytamy bezpośrednio z Internetu czy z plików załadowanych do komputera. Okazuje
się jednak, że czytanie na ekranie oznacza dla naszego umysłu więcej
stresu niż czytanie książki.
Co jakiś czas, nie tylko w Polsce, pojawiają się głosy, że szkoły nie
wykorzystują efektywnie zdobyczy techniki w procesie kształcenia. Są pewne sygnały,
że sytuacja ulega poprawie. Według jednego z najnowszych badań
amerykańskich Grunwald Associates, duża liczba szkół wykorzystuje
pojedyncze rozwiązania technologiczne na lekcjach i do realizacji prac
domowych.
Innowacja to wprowadzenie w życie wynalazku, „ucieleśnienie,
kombinacja lub synteza wiedzy w postaci oryginalnych, ważnych i
cenionych produktów, procesów lub usług” (Luecke). Z perspektywy
przedsiębiorczości z innowacją mamy do czynienia, gdy zmiana produktu,
zmiana w procesie lub sposobie zastosowania czegoś pozwala zdobyć
przewagę na rynku (Drucker).
Gry komputerowe są tak ważnym czynnikiem kształtującym umysłowość współczesnego dziecka, że szkoła nie powinna ich ignorować. Pytanie brzmi tylko, czy w programie powinny znaleźć się wyłącznie gry edukacyjne w ścisłym tego słowa znaczeniu czy również te najbardziej popularne. Ciekawy przykład wykorzystania gier w edukacji opisuje kataloński dziennik La Vanguardia.
Jakie cechy pomagają wirtualnym nauczycielom odnieść sukces w e-kształceniu? Zdaniem Billa Phillipsa z Uniwersytetu Centralnej Florydy są to jasność i przejrzystość, kreatywność oraz współczucie. Dyskusja na temat jakości nauczania online była jednym z ważniejszych wątków listopadowej XIV Międzynarodowej Konferencji Edukacji Online w Orlando (Floryda).
Pomysły i metody nauczania, które sprawdzają się w jednym kraju, mogą okazać się skuteczne także w innych państwach. W zglobalizowanym świecie, nie tylko ludzie, ale i kraje muszą uczyć się od siebie. Dzięki portalowi z Singapuru cybershala.com, wykorzystującemu popularność e-learningu, zdolności matematyczne rozwijają dzieci na całym świecie.
Tony Wagner, z Uniwersytetu Harvarda, uważa, że uczniowie nie poradzą sobie z życiem, ponieważ szkoły są zbyt zajęte przygotowywaniem ich do rozwiązywania testów. A taka edukacja skutecznie zabija uczenie się oraz motywację uczniów, których nikt nie zachęca do podejmowania wysiłku, jakim jest poszerzanie swojej wiedzy.