Zaangażować uczniów w projektowanie kształcenia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiNajlepszym sposobem na zapewnienie, że osoby uczące się, bez względu na ich pochodzenie społeczne, mają faktyczny dostęp do edukacji opartej na nowych technologiach, jest angażowanie ich w proces projektowania narzędzi edukacyjnych – taka teza wynika z raportu brytyjskiej organizacji Futurelab zajmującej się innowacjami w procesie edukacji.
 
Raport „Projektowanie dla sprawiedliwości społecznej: ludzie, technologie, uczenie się” (Designing for Social Justice: People, Technology, Learning) stawia fundamentalne pytania – czy funkcjonujące na rynku technologie edukacyjne w sposób dostateczny spełniają wymagania wszystkich osób uczących się oraz kto powinien podejmować decyzje na temat kształtu narzędzi edukacyjnych w procesie ich tworzenia. Pubudzając debatę na temat znaczenia dobrej współpracy pomiędzy uczącymi się, edukatorami i projektantami narzędzi edukacyjnych, raport koncentruje się nad rolą cyfrowych technologii w redukowaniu nierówności w dostępie do edukacji.

Badania Futurelab skoncentrowały się na tym jak i dlaczego włączanie osób uczących się w projektowanie technologii edukacyjnych wpływa pozytywnie na wyrównywanie szans w dostępie do edukacji, zwłaszcza w odniesieniu do osób mających trudności w edukacji. Jak zauważa Lyndsay Grant z Futurelab, gdy zidentyfikujemy grupę osób, które sobie nie radzą w nauce, pojawia się pokusa, aby zastosować jakiś cudowne rozwiązanie, które rozwiąże wszystkie nasze problemy. Tymczasem badanie udowodniło, że wysłuchanie uczniów, koncentrowanie się na ich mocnych stronach, stawianie celów, które są w stanie one osiągnąć, daje najlepsze rezultaty w zwalczaniu nierówności i sprzyja sukcesom. „Nie chodzi tu o rezygnację z pomocy specjalistów lub ignorowanie wiedzy nauczyciela. Chodzi o podejście – stworzenie rzeczywistego dialogu pomiędzy edukatorami a uczniami. O ile nauczyciele są ekspertami od nauczania, na pewno uczący się są ekspertami potrafiącymi najlepiej stwierdzić, w jaki sposób się uczą i jakie są ich potrzeby.”

innowacje w edukacjiAutorzy raportu zauważyli, że brytyjski system edukacji nie stawia na projektowanie procesu kształcenia nastawione na osobę uczącą się i jej partycypację w tym procesie. „Zbyt często technologie edukacyjne są tworzone bez istotnego wkładu ze strony osób uczących się i zazwyczaj skutkuje to niższą wartością tworzonych zasobów edukacyjnych. Obecność uczniów/studentów w procesie ich tworzenia z całą pewnością sprawi, że ich potrzeby i aspiracje zostaną uwzględnione. Z kolei stawianie ich przed rozwiązaniem zaprojektowanym dla kogoś innego zawsze będzie u nich wywoływało poczucie, że coś jest im narzucane. I przez to nie będzie przez nich efektywnie wykorzystywane.”

Należy skończyć już z podejściem typu „takie same buty dla wszystkich”. Dlatego każdy proces tworzenia narzędzi edukacyjnych powinien być nastawiony i wspierać innowacje, a produkt końcowy musi uwzględniać potrzeby zarówno grupy, jak i poszczególnych jednostek.

Raport „Designing for Social Justice” dostępny jest na stronie Futurelab (PDF).

(Źródło: Futurelab)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie