Poznawanie świata z wykorzystaniem GIS

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Systemy informacji geograficznej (GIS) mogą stanowić świetne narzędzie wsparcia pracy nauczycieli z młodzieżą. Pozwalają spojrzeć na wiele problemów z perspektywy globalnej, lepiej rozumieć świat, w którym żyjemy. Na całym świecie, także w Polsce, rozwijają się inicjatywy szkolne i pozaszkolne, które wykorzystują GIS do realizacji projektów edukacyjnych.PHOTO: SXC.HU

Kilka dni temu odbyło się w Warszawie spotkanie, podsumowujące realizację projektu „Akademia EduGIS”, które zgromadziło nauczycieli przedmiotów przyrodniczych poziomu gimnazjum i liceum, doradców przedmiotowo-metodycznych, pracowników ośrodków edukacji ekologicznej, parków narodowych i krajobrazowych. Z uczestnikami konferencji spotkali się eksperci z Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk, Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem.

W wykładzie inauguracyjnym dr Witold Lenart (Uniwersytet Warszawski) przekonywał, że wzbogacenie lekcji np.: geografii czy biologii o elementy pracy z narzędziami geoinformacyjnymi ma bezpośrednie przełożenie na jakość nauczania i nabywanie przez uczniów praktycznych umiejętności.

Uczestnicy konferencji mieli także możliwość zapoznania się z realizacją rezultatów projektu „Akademia EduGIS” – w tym m.in. ze scenariuszami zajęć przygotowanymi przez zespół pracujący w ramach projektu, zasobami edukacyjnymi dla nauczycieli biologii i geografii. Zebrani poznali dostępne dla nauczycieli zasoby danych przestrzennych, oprogramowanie i aplikacje web-GIS. Zagadnienie satelitarnych obserwacji Ziemi, jako cennego źródła wiedzy o naszej planecie, przybliżył zebranym Michał Krupiński z Zespołu Obserwacji Ziemi Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk.

Wśród prelegentów nie zabrakło także zagranicznych gości. Dzięki połączeniu internetowemu Karl Donert (koordynator projektu Digital-earth.eu, Przewodniczący Europejskiego Stowarzyszenia Geografów) zaprezentował polskim edukatorom założenia tej międzynarodowej sieci współpracy w zakresie zastosowań GIS w edukacji. Założeniem Digital-earth.eu jest powstanie społeczności nauczycieli wykorzystujących w swojej pracy technologie geoinformacyjne. Donert zaprosił uczestników konferencji do aktywnego włączenia się w budowanie tej sieci.

„Popularyzacja nowoczesnych narzędzi edukacji ekologicznej jest priorytetem dla naszego Centrum“ – powiedziała Monika Rusztecka, kierownik Działu Zastosowań Geoinformacji w Centrum UNEP/GRID-Warszawa. „Wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych ICT i geoinformacyjnych GIS pozwala na praktyczne przekazywanie wiedzy w sposób interesujący dla młodzieży. Dlatego cieszymy się z zainteresowania tą tematyką i planujemy kontynuować działania zapoczątkowane w Akademii EduGIS“ – dodała.

Już dziś wszyscy zainteresowani mogą odwiedzić portal edugis.pl, gdzie udostępnione są m.in.: scenariusze zajęć, lista umiejętności odnoszących się do GIS, internetowa baza wiedzy oraz kursy e-learning dla nauczycieli. Wszystkie materiały opracowane są w bezpośrednim odniesieniu do obowiązującej podstawy programowej. Już wkrótce zostanie też opublikowany poradnik dla nauczycieli „GIS w szkole”, który w formie elektronicznej będzie bezpłatnie udostępniony na portalu.

GIS można wykorzystać również do realizacji wielu praktycznych zadań. W Katowicach powstał w 2010 r. nowatorski przewodnik po mieście na telefon komórkowy. Nowy przewodnik Katowic to aplikacja, funkcjonująca na smartfonach, przygotowana w dwóch wersjach językowych - po polsku i angielsku. W jego bazie znajduje się kilkadziesiąt miejsc - instytucji publicznych, hoteli, kin, teatrów, muzeów, monumentów i restauracji. Wystarczy tylko ściągnąć na swoją komórkę mapę o pojemności nie więcej niż 100 kB, by dzięki wbudowanemu w telefon kompasowi, GPS i kamerze odnaleźć ważne dla nas miejsce.

(Źródło: edugis.pl)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie