Kształcenie oparte na grach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego warto stosować gry w kształceniu? Jak powinniśmy to robić? Jakie gry są odpowiednie dla moich potrzeb? Nowy numer eLearning Papers powinien pomóc w znalezieniu odpowiedzi na te pytania. Potencjał kształcenia opartego na grach (ang. Game-Based Learning, GBL) jest nadal nie doceniany w szkolnictwie (zarówno na poziomie szkoły średniej, jak i uczelni wyższej).Internet site

Jesteśmy przekonani, że kształcenie oparte na grach może odegrać znaczącą rolę w odnowie postrzegania kształcenia przez uczniów na wszystkich poziomach systemów edukacyjno-szkoleniowych. Równolegle do ogromnego wzrostu branży gier cyfrowych, z czasem wzrosła również akceptacja gier w innych sektorach. Dostępność pierwszych gier – np. Tennis for Two z 1959 roku i Spacewar z 1962 roku – była ograniczona koniecznością posiadania dostępu do komputera i możliwa głównie dla personelu technicznego uczelni. Jednak począwszy od tych odosobnionych aplikacji, poprzez salony gier, komputery i konsole, gry cyfrowe stały się w końcu częścią kultury masowej, wpływając na nasze interakcje i oczekiwania w stosunku do aplikacji cyfrowych i sztuki cyfrowej, nasz sposób komunikowania się, a także sposób uczenia się.

Gry cyfrowe zostały przejęte przez społeczność akademicką jako temat badań i odkryte przez sektor edukacji jako wysoce interaktywna platforma, która może wspierać i wspomagać kształcenie. Biorąc pod uwagę, że jest to popularny i potężny środek medialny, rozważa się wykorzystanie gier komputerowych w różnych środowiskach edukacyjnych i szkoleniowych w celu motywowania uczniów, przyciągania ich uwagi i pomagania im w tworzeniu trwałych i znaczących rejestrów z realizowanych procesów nauki.

Gry są w dużym stopniu obecne w nieformalnych kontekstach kształcenia, ale w edukacji formalnej nadal są często postrzegane jako zajęcia niepoważne i ich potencjał wspomagania nauki pozostaje nie odkryty. Jednak oceniając gry ich dzieci, 85% rodziców uważa, że poza dostarczaniem rozrywki, gry komputerowe przyczyniają się do nauki. Ponadto, w przeprowadzanych ankietach, wielu nauczycieli twierdzi, że chętnie włączyłoby gry wideo do swoich lekcji, ale rzadko przedstawia się im opracowania na ten temat, techniki i odpowiednie gry.

Oprócz fantazji i elementów rozrywki, gry mogą rozwijać zdolności komunikacji i interakcji z innymi w czasie zabawy. Gry komputerowe mogą pomóc grającym w nauce myślenia krytycznego, kiedy muszą oni tworzyć połączenia pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym.

Ponadto można promować zasady moralne przede wszystkim poprzez zajęcia i gry oparte na współpracy pomiędzy partnerami. Zasady przestrzegane w grach mogą być okazją dla grających do poznania różnych wymiarów uczciwości, szczerości, szacunku i solidarności grupowej.

Środowiska kształcenia w formie gier mogą zapewnić motywujące i interdyscyplinarne otoczenie, które umożliwi poprawę umiejętności współpracy uczniów, jak również pomoże im w nauce nowych pojęć i syntezie nowych informacji. Gry są także chwalone za ich potencjał w zakresie nauki przywództwa w biznesie i innych umiejętności, poprzez ćwiczenie ich w bezpiecznym środowisku.

Przeczytaj artykuły w numerze 25 eLearning Papers.

eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie