Dlaczego uczymy programowania w szkole podstawowej? Dlaczego uczymy tego tak sztywno (zgodnie z instrukcją), a nie inaczej, w sposób bardziej twórczy (dając dzieciom więcej swobody). Przecież nikt nie zabroni nam wypracować własny styl w nauce kodowania. Dzieci tylko na tym skorzystają, może same coś odkryją?
Gadające obrazy z Muzeum Narodowego
Koniec tygodnia wiąże się dla mnie zawsze z myśleniem nad zadaniami dla klas, które uczę. Zastanawiam się nie tylko nad treścią, ale także nad narzędziami, które wykorzystam. W tym roku oprócz lekcji z języka niemieckiego prowadziłam także w klasach czwartych zajęcia rozwijające kreatywność. Od początku chciałam, aby to były zajęcia, na których rzeczywiście uczniowie będą działać aktywnie i kreatywnie.
Ewaluacja własnej pracy - narzędzia TIK
Koniec roku szkolnego to czas podsumowań, wyciągania wniosków i konstruowania rekomendacji do dalszej pracy. Wakacje to też okres, w którym nauczyciele chcą ocenić swoją pracę, jej skuteczność i dokonać refleksji nad zmianą działań.
Zadbaj o bezpieczeństwo lekcji online
O tym, że edukacja zdalna z wykorzystaniem narzędzi informacyjno-komunikacyjnych to przyszłość uczenia (się), wiadomo od dawna. O trendzie tym wiadomo od niemal dwóch dekad. A mimo to wielu nauczycieli zostało jednak zaskoczonych „nową” sytuacją, w której kontakt fizyczny z uczniami nagle się urwał. Na szczęście opanowanie podstawowych funkcji narzędzi współpracy online nie jest wielkim wyzwaniem i poradzi sobie z tym każdy nauczyciel, jeśli tylko będzie tego chciał. Trzeba natomiast pamiętać o jednej istotnej kwestii – zapewnieniu bezpieczeństwa nauczyciela i uczniów podczas lekcji online. O tym mniej się do tej pory mówiło.
Innowacje w edukacji zdalnej
W światowych mediach coraz częściej pojawia się pojęcie hyper-innovations (hiperinnowacji) w odniesieniu do edukacji czasów pandemii, która wyzwoliła wiele świetnych innowacyjnych działań na rzecz uczniów.
Jak zwiększyć zaangażowanie uczniów na lekcjach online?
W celu utrzymania zaangażowania uczniów podczas zdalnych lekcji warto korzystać z pomysłów opartych na kreatywności, ruchu, autentycznych materiałach oraz grach z elementami rywalizacji. Dzięki nim zwiększa się koncentracja uczniów, a co za tym idzie efektywność lekcji.
Połącz się i ucz się (razem z innymi)
W tym roku egzamin dojrzałości był z pewnością inny, nie tylko dlatego, że samo jego przeprowadzenie wymagało spełnienia rygorystycznych wymagań sanitarnych i organizacyjnych. Z racji zamkniętych szkół przygotowanie się do matury wymagało większej samodzielności i lepszej organizacji pracy od ucznia. Było to niewątpliwie trudne, zważywszy na fakt, że szkoła raczej nie uczy, jak efektywnie powinniśmy pracować zdalnie. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu taka pandemia rzeczywiście spowodowałaby paraliż systemu edukacji. Dziś, dzięki temu, że mieliśmy niemal pod ręką dostępne technologie cyfrowe, nauczyciele i uczniowie mogli się łączyć i pracować razem z wykorzystaniem platform komunikacyjnych i interaktywnych zasobów edukacyjnych. Może przyniesie to więcej korzyści niż myślimy?