Refleksje o nauce programowania

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego uczymy programowania w szkole podstawowej? Dlaczego uczymy tego tak sztywno (zgodnie z instrukcją), a nie inaczej, w sposób bardziej twórczy (dając dzieciom więcej swobody). Przecież nikt nie zabroni nam wypracować własny styl w nauce kodowania. Dzieci tylko na tym skorzystają, może same coś odkryją?

O wypracowaniu własnego stylu w nauce programowania w szkole podstawowej opowiadał Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2020. Jako nauczyciele musimy próbować nowych metod – te stare wywołują wprawdzie efekt wow!, ale jest on bardzo krótki, nietrwały. Po zajęciach ze wspaniałymi urządzeniami nie zostanie w głowach wiele, uczniowie szybko zapomną. Chyba, że zmienimy podejście i pozwolimy im odkrywać, tworzyć, zmieniać, popełniać błędy.

Warto się uczyć programowania, ale docelowo potrzebujemy programistów myślących, potrafiących łączyć programowanie z projektowaniem, współpracą, poddawania w wątpliwość, kulturą i wielokulturowością. A przede wszystkim takich, którzy uczą się cały czas, ponieważ wiedza zdobyta w szkole nie wystarczy na długo. Dzieci powinny wyjść ze szkoły z przekonaniem, że muszą się w tym świecie ciągle uczyć. Jeśli nie mają takiego przekonania, to w pewien sposób ponosimy porażkę pedagogiczną.

Zapraszamy na inspirujące wystąpienie Krzysztofa Jaworskiego:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były: 
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Pracuję przy kolejnych zmianach podstawy programowej i przyznaję, że nic się nie zmienia w podejściu...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Prace domowe de novo ab ovo
I taki być powinien finał. Zdanie wypowiedziane przez Macieja Jakubowskiego- różnorodność. Proponuję...
Magdalena Urbaś napisał/a komentarz do Oddolnie, krok po kroku i z przekonaniem, że tak trzeba
Warto przeczytać książkę i warto zainteresować się KMO. Idea demokratyczna, pociągająca swoją wolnoś...
Ppp napisał/a komentarz do Żywność to wartość
Dlaczego wy ZNOWU robicie zarzuty klientom? Zacznijcie od transportu i handlu - tym jest więcej marn...
Bozena napisał/a komentarz do Spojrzenie na reformę z perspektywy politycznej
Boże pozwól doczekać do emerytury i jak najszybciej uciec ze szkoły, bo tak durnych zmian to jeszcze...
Ppp napisał/a komentarz do Ankieta w klasie szkolnej
DOBRE, tylko z jedną uwagą: te ankiety należy dawać do domu z odbiorem za kilka dni. Na część z tych...
Dorota D napisał/a komentarz do Kompas będzie nam potrzebny
Oj, w tej mgle przyda się kompas. Tylko, czy wystarczy( tych kompasów) dla wszystkich? 😜Osobiście je...
Agnieszka napisał/a komentarz do Checklista nauczyciela współorganizującego
Zgadzam się. Czasem siedzi w telefonie i przegląda FB.

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie