Refleksje o nauce programowania

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dlaczego uczymy programowania w szkole podstawowej? Dlaczego uczymy tego tak sztywno (zgodnie z instrukcją), a nie inaczej, w sposób bardziej twórczy (dając dzieciom więcej swobody). Przecież nikt nie zabroni nam wypracować własny styl w nauce kodowania. Dzieci tylko na tym skorzystają, może same coś odkryją?

O wypracowaniu własnego stylu w nauce programowania w szkole podstawowej opowiadał Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2020. Jako nauczyciele musimy próbować nowych metod – te stare wywołują wprawdzie efekt wow!, ale jest on bardzo krótki, nietrwały. Po zajęciach ze wspaniałymi urządzeniami nie zostanie w głowach wiele, uczniowie szybko zapomną. Chyba, że zmienimy podejście i pozwolimy im odkrywać, tworzyć, zmieniać, popełniać błędy.

Warto się uczyć programowania, ale docelowo potrzebujemy programistów myślących, potrafiących łączyć programowanie z projektowaniem, współpracą, poddawania w wątpliwość, kulturą i wielokulturowością. A przede wszystkim takich, którzy uczą się cały czas, ponieważ wiedza zdobyta w szkole nie wystarczy na długo. Dzieci powinny wyjść ze szkoły z przekonaniem, że muszą się w tym świecie ciągle uczyć. Jeśli nie mają takiego przekonania, to w pewien sposób ponosimy porażkę pedagogiczną.

Zapraszamy na inspirujące wystąpienie Krzysztofa Jaworskiego:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 7-8 marca br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2020 były: 
Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic, Mentor, Nowa Szkoła, Fundacja Orange oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem medialnym konferencji był Głos Nauczycielski.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie