Ewaluacja własnej pracy - narzędzia TIK

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Koniec roku szkolnego to czas podsumowań, wyciągania wniosków i konstruowania rekomendacji do dalszej pracy. Wakacje to też okres, w którym nauczyciele chcą ocenić swoją pracę, jej skuteczność i dokonać refleksji nad zmianą działań.

W czasie wakacji nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje i zdobywają wyższe stopnie awansu zawodowego. Jest to zatem czas, w którym częściej niż dotąd poszukujemy narzędzi do ewaluacji własnej pracy. Dlatego w tym poście proponujemy narzędzia które z powodzeniem wykorzystacie do ewaluacji właśnie.

Kahoot

Po pierwsze to znane i wykorzystywane już przez wielu nauczycieli Kahoot. Jest to strona i aplikacja, w której użytkownicy mogą tworzyć własne quizy przeznaczone do wykorzystania przez innych użytkowników. Mogą tworzyć ankiety i testy. W Kahoocie tworzymy testy i ankiety na stronie https://kahoot.com/, a uczestnicy tej ankiety wchodzą na stronę https://kahoot.it/ bez konieczności logowania, lub korzystając z aplikacji.

AnswerGarden

AnswerGarden jest to prosta aplikacja pozwalająca szybko uzyskać odpowiedzi na zadane pytanie. Można ją więc wykorzystać jako formę zdobywania informacji zwrotnej lub szybkie głosowanie i do przeprowadzenia ewaluacji własnej pracy, projektu edukacyjnego, lekcji itd. Można ją wykorzystać podczas spotkania z Radą Pedagogiczną, podczas warsztatu diagnostycznego a także zaprezentować nauczycielom do wykorzystania podczas lekcji.

Aby stworzyć ankietę wybieramy krzyżyk w górnej części okna lub klikamy na Create AnswerGarden.

W okienku Topic wpisujemy swoje pytanie, które chcemy zadać w ankiecie ewaluacyjnej.

Kolejna opcja w tym narzędziu to More – jej wypełnienie nie jest wymagane, możemy w niej ustawić hasło i wtedy mamy możliwość moderowania treści w czasie sesji.

Używając opcji Brainstorm uczestnik może wpisać dowolną liczbę odpowiedzi i mogą się one powtarzać. Opcja Classroom pozwala uczestnikowi wpisać dowolną liczbę odpowiedzi ale jedną i tę samą odpowiedź wpisze tylko raz. W opcji Answer Length można ustawić długość odpowiedzi do 20 lub 40 znaków. Aby odpowiedzi były jasne i zrozumiałe, zalecane jest wybranie 20 znaków. W opcji Admin Password można podać hasło do naszej ankiety, które umożliwi nam wprowadzenie w późniejszym czasie zmian poprzez usuwanie niechcianych odpowiedzi czy zmianę trybu. Opcja Reminder Email pozwala na wprowadzenie naszego adresu e-mail. Zostanie na niego przesłany link do utworzonej ankiety oraz hasło administratora. Jeśli pozostawimy zaznaczenie przy It’s ok to send me very occasional news about AnswerGarden, na nasz adres e-mail będą przysyłane informacje dotyczące aplikacji. W opcji Add Local Discoverability możemy ustawić czas dostępu (widoczności) do naszej ankiety. Kiedy wszystkie ustawienia zostaną wybrane, klikamy w przycisk Create i pojawi się nasza ankieta.

Jak udostępniamy? Wysyłamy link do strony z ankietą, możemy także wygenerować kod QR. Wyniki ankiety układają się na ekranie i sukcesywnie pojawiają.

Mentimeter

To prosta aplikacja pozwalająca uzyskać w bardzo szybkim czasie zwięzłe odpowiedzi na pytania. Często wykorzystywana jako forma zdobywania informacji zwrotnej.

Jak skorzystać z tego narzędzia? Wejdź na stronę: https://www.mentimeter.com/. Załóż konto klikając najpierw na samym dole strony w przycisk na get started.

Następnie kliknij new presentation. Wpisz temat ankiety, a następnie wybierz formę zbierania odpowiedzi. Może to być na przykład chmura wyrazowa.

Jeszcze raz wpisujemy tytuł lub pytanie, zaznaczamy ile odpowiedzi może udzielić jedna osoba i czy można kilka razy udzielić odpowiedzi. Wówczas należy odhaczyć opcję Extras. Po zapisaniu ankiety generujemy link do udostępnienia lub kod qr poprzez przycisk share. Możemy odpowiadać na pytania wchodząc na stronę www.menti.com i w odpowiednie miejsce wpisując unikalny kod do ankiety, który znajduje się w wygenerowanym linku.

A tak wygląda ankieta:

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska - nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie