Uważność w zdalnym nauczaniu

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uważność (mindfulness) to ważny temat i wart wykorzystania w edukacji. W obecnej stresogennej sytuacji warto zapoznać się z nim i próbować wprowadzić do nauczania zarówno rzeczywistego, jak i zdalnego. Okazuje się, że wprowadzanie jej do edukacji pomaga uczniom rozwijać się zarówno emocjonalnie, jak i akademicko.

Autor artykułu (link poniżej) określa uważność, jako celowe skupianie świadomości na chwili obecnej i bez oceniania. Dzięki uważności zwiększa się koncentracja uczniów na uczeniu się, zmniejsza stres i niepokój.

Kształcenie na odległość tworzy inny kontekst dla praktyki uważności.

Uczniowie są obecnie poddawani większemu stresowi dlatego wszelkie poszukiwania mające na celu zmniejszenie tego stresu jest pożądane.

Kilka wskazówek – jak można stosować uważność online.

  • Wyjaśnić uczniom, jak działa mózg, że istnieje związek między ciałem migdałowatym, hipokampem i korą przedczołową. Stres uszkadza ciało migdałowe, utrudnia myślenie, uczenie się i zapamiętywanie. Uczniowie nie mają wpływu na źródło steru, któremu są poddawani, ale mogą nauczyć się dzięki uważności kontrolować go.
  • Jednym z elementów uważności jest kultywowanie rytuału. Może to być na przykład rozpoczynanie dnia od skupienia się w ciszy, wypicie herbaty lub przeczytanie inspirującego cytatu. Wprowadzenie i przestrzeganie rytuału jest również możliwe w kontakcie online. Dobrze, aby uczniowie wybrali rytuał. Proste ćwiczenie wykonywane cyklicznie (rytuał) daje uczniom poczucie bezpieczeństwa.
  • Zwrócić uczniom uwagę na wykonywanie czynności w skupieniu. Można rozmawiać z uczniami o zaletach skupienia się na przykład podczas spożywania posiłku, chodzenia, a nawet sprzątania. W obecnych czasach mamy tendencję do wykonywaniu kilku rzeczy na raz i tracimy korzyści ze skupienia się nad jedną z nich.
  • Warto też zwrócić uczniom uwagę na okazywanie i odczuwanie wdzięczności. Skutkuje ono poprawą samopoczucia i zrównoważenia emocjonalnego. Można zaproponować uczniom narysowanie drzewa i codziennie zawieszanie na nim liścia z notatką: Za co jestem wdzięczny?. Takie drzewo może być wspólne dla całej klasy i zamieszone na stronie internetowej. Wpisy mogą być anonimowe. Innym sposobem może być poproszenie uczniów o zapisywanie inspirujących cytatów, którymi będą dzielić się z innymi uczniami.
  • Ćwiczenie uważności może polegać na zapisywaniu przez uczniów refleksji. Akt zapisywania myśli jest pewnym rodzajem medytacji. Można ułatwić uczniom pisanie refleksji poprzez pytanie: „Czy i jak zmieniła się twoja opinia na dany temat?” lub „Co myślisz/czujesz na temat tego, co dziś usłyszałeś?”. Ważne jest, aby uczniowie wiedzieli, że każda ich refleksja jest dobra. Dzielenie się refleksjami w sytuacji zdalnej jest ułatwione, gdyż uczniowie mogą mieć dostęp do zapisów innych uczniów.
    Bardzo trudno jest prowadzić lekcje zdalne i utrzymać uwagę i zainteresowanie uczniów. Wydaje się, że techniki uważności mogą w tym pomoc.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Translating Mindfulness to Distance Learning z Edutopia.org.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie