Jak pomóc uczniom w ich poczuciu kompetencji?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Teoria autodeterminacji (lub inaczej samostanowienia) mówi o trzech zasadniczych potrzebach każdego uczącego się. Są to: poczucie kompetencji, autonomii i więzi. Moim zdaniem warto zacząć właśnie od kompetencji, bo tylko wierząc, że jesteśmy w stanie się czegoś nauczyć, możemy się uczyć.

Jednak praktyka szkolna w tym zakresie jest dość słaba. Celem szkoły jest raczej wskazać, czego uczeń nie umie, a nie co już umie i potrafi. Jeśli uczeń odnosi tylko porażki, to nie ma motywacji, aby się uczyć.

Moim zdaniem każdy uczeń powinien otrzymywać często i cyklicznie informacje – jak się rozwija, i co już opanował dobrze. Jest to motywujący zastrzyk dla dalszego uczenia się.

Jeszcze lepiej, gdy nauczyciel tak prowadzi proces nauczania, że sam uczeń może siebie ocenić i docenić. Bardzo przydatne mogą być zeszyty uczniowskie, w których są zapisy procesu uczenia się, i one pokazują uczniowi, że robi postępy. Dla poczucie kompetencji znacznie lepsze jest obserwowanie zmian niż tylko ocenianie końcowego sukcesu.

Zebrałam dziewięć sposobów, jak można uświadamiać uczniom ich kompetencje i sukcesy, aby ich wzmacniać w procesie uczenia się.

Mapa sukcesu

Na ścianie wisi plakat z kryteriami sukcesu dla danego tematu lub działu. Każdy z uczniów ma zestaw osobistych naklejek (mogą to być ich małe zdjęcia lub listki z imionami) i jeśli uznają, że opanowali dany temat, to przyklejają swoją naklejkę. Tworzy się piękny obraz odzwierciedlający zbiorowy sukces całej klasy.

Plakat może zawierać ukryty rysunek, który ujawnia się po zapełnieniu wskazanych miejsc naklejkami.

Inna formą może być ułożenie puzzli. Uczniowie otrzymują elementy puzzla, gdy zdecydują, że opanowali jedno z kryteriów mogą dołożyć element. Gotowe puzzle jest dowodem na sukces całej klasy.

Tworzenie testów przez uczniów

Zachęcanie uczniów do tworzenia na dany temat testów ćwiczeniowych lub sprawdzających. Badanie z 2020 wykazało, że uczniowie, którzy sami napisali pytania do testu, aby sprawdzić swoją wiedzę, uzyskali o 14 punktów procentowych wyższy wynik w teście w porównaniu z tymi, którzy uczyli się bez tego. Przy tworzeniu samodzielnym testów, uczniowie zwracają uwagę na to, co jest ważne w temacie, Jeśli test złożony z pytań uczniowskich i zostanie przez nich wykonany, to da świadectwo tego, ile uczniowie się już nauczyli i gdzie jest jeszcze pole do poprawy i dlaczego.

Zebrane dowody

Do zbierania dowodów może służyć zeszyt ucznia lub portfolio z pracami. Zeszyt ma tę przewagę, że przedstawia rozwój ucznia i daje mu dowody na to, że czyni postępy. Uczniowie mogą kończyć każdą lekcję zapisem w zeszycie – Czego się nauczyłam/em?.

Portfolio za to powoduje, że uczniowie muszą wybrać swoje prace, które uważają za dobrze wykonane i przechować je w teczce, jako dowód uczenia się.

Zebrania z rodzicami prowadzone przez uczniów

Każdy z uczniów (lub grupy uczniów) przedstawia rodzicom podczas zebrania – czego uczniowie się nauczyli. Może to mieć formę prezentacji lub plakatów, a nawet przeprowadzonych doświadczeń lub scenek teatralnych.

Czego się nauczyliśmy?

Pod koniec tematu czy działu uczniowie zapełniają plakat zapisami – Czego się nauczyliśmy?. Każdy z uczniów może coś zaproponować do wpisu, Powstaje dokument rozwoju, który może wisieć w klasie, być przepisany do zeszytu (wspomaga powtórkę do sprawdzianu) lub pozostawiony dla przedstawienia rodzicom.

Analiza wyników sprawdzianu

Po każdym sprawdzianie uczniowie mogą w zeszycie odpowiedzieć na kilka pytań związanych z ich własnym przygotowaniem do sprawdzianu, np.: Jak długo się przygotowywałam/em?; Ile wysiłku włożyłam/em? Jak się przygotowywałam/em?. Chodzi o to, aby uczniowie zauważyli związek pomiędzy przygotowaniem i włożeniem w nie wysiłku, a wynikiem sprawdzianu. Po pewnym czasie uczniowie zaczną analizować sposoby w jakich się uczą i wybierać dla siebie najbardziej efektywne.

Autorefleksja w parze

Pod koniec każdej lekcji uczniowie w parach, zapisują czego się nauczyli i omawiają to wspólnie. Dzięki temu uczą się wzajemnie od siebie. Mogą również dać sobie wzajemnie lub indywidualnie informację zwrotną w postaci dwóch gwiazd i jednego życzenia.

Refleksja uczniowska

Może mieć miejsce zarówno na początku lekcji – bilety wstępu, jak na końcu – wyjściówki. Daje ona uczniom możliwość oceny – co już opanowali, a co jeszcze wymaga pracy.

Tę refleksję można formułować w postaci trzech listów do nauczyciela:

  • Daję sobie z tym radę, nie potrzebuję pomocy.
  • Już prawie to mam, ale potrzebuję trochę praktyki.
  • Potrzebuję pomocy, proszę o powtórzenie tego jeszcze raz.

Uczniowie mogą każdy z listów wrzucić do osobnych pojemników, co dla nauczyciela może być użyteczną informacją do dalszego nauczania.

SOK

Sposób oceniania zwany – sprawnościowym Okejem. Pomysł zaczerpnięty z harcerstwa. Uczniowie zdobywają sprawności i w ten sposób monitorują swój postęp. Na temat SOKu pisałam już kiedyś.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Paige Tutt z Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie