W majowym numerze Edukacji i Dialogu ukazała się pierwsza część
głębokiej analizy Czesława Wróbla, poświęcona ocenie procesu
kształcenia historycznego w związku z wprowadzeniem nowej podstawy
programowej. Zamieszczamy fragment wypowiedzi, zwracający uwagę na
realne zagrożenia dla edukacji historycznej w szkołach
ponadgimnazjalnych.
O edukacji w czasie wolnym
Edukatorzy są świadomi różnic między formalnym inieformalnym nauczaniem. Ale poza tymi ramami znajdują się jeszczeróżnego rodzaju aktywności podejmowane przez uczniów wczasie wolnym. Dzisiaj – w cyfrowym i multimedialnym świecie, dojakiego młodzież ma stały dostęp w czasie pozalekcyjnym - aktywności temają olbrzymi wpływ na poziom wykształcenia.
Więcej edukacji finansowej
Rynki finansowe mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania
współczesnych gospodarek i społeczeństw. Globalny kryzys finansowy
szybko i łatwo rozprzestrzenił się na cały świat. Jednym z powodów, dla
których ma on tak szeroki zasięg, jest brak choćby podstawowej wiedzy
konsumentów na temat racjonalnego gospodarowania własnymi finansami.
Chcesz mieć dobre stopnie - zjedz śniadanie!
Według badań australijskiej organizacji MBF Healthwatch, alarmująco duża liczba uczniów wychodzi z domu bez śniadania. Tłumaczą się brakiem czasu, brakiem apetytu albo po prostu lenistwem. Ich rodzice również nie mają czasu na poranne przygotowywanie posiłków. Tymczasem pożywne śniadanie to warunek dobrej koncentracji w czasie zajęć.
Bariery w rozwoju Web 2.0 w szkołach
Ostatnie raporty przynoszą ciekawe informacje na temat
tego, które narzędzia są popularne w szkołach, a które nie i dlaczego.
Uczniowie i nauczyciele często i chętnie sięgają po dostępne w sieci
serwisy społecznościowe, ale z drugiej strony różnego rodzaju bariery –
technologiczne i osobowe, przeszkadzają w szerszym wykorzystaniu
ich w klasie szkolnej.
Infoholizm - zagubieni w sieci?
W Polsce narasta zjawisko infoholizmu, czyli niekontrolowanego
przebywania człowieka (zwłaszcza dzieci i młodzieży) w
cyberprzestrzeni. Szacuje się, że w Polsce jest już ok. 20 tys.
osób, które wymagają leczenia z tego uzależnienia - uważa prof. Mariusz
Jędrzejko z Fundacji Pedagogium. Jego zdaniem to w dużej mierze wina rodziców, którzy nie mają czasu na swoje dzieci.
O nowoczesności edukacji
O nowoczesności, podobnie jak przyszłości i jakości edukacji, mówi i
pisze dziś wielu. Polska szkoła zmienia się, ale czy we właściwym kierunku? Czy polska edukacja podnosi jakość uczenia
się i jego organizowania w szkole? Czy zmienia się we właściwym zakresie? Takich pytań jest wiele, a
odpowiedź jest oczywista: szkole potrzebna jest nowoczesność edukacji!
Ostatnie komentarze
Bardzo dziękuję za cenny komentarz.
Jestem w pewnym sensie Pana "studentem" ...