Pytanie jest dobre, ale odpowiedzi wiele. Czy pierwsza jest ludzka
odpowiedzialność? Uczenie odpowiedzialności za słowa i czyny jest
kluczowym zadaniem wychowania. Z wielu powodów powinno być
najważniejszym celem naszych działań. Nie ma jednak odpowiedzialności
bez wyboru i decyzji. Czy szkoła uczy decydowania? Jak młodych uczyć
odpowiedzialności?
Jakimi nowoczesnymi narzędziami chciałby posługiwać się nauczyciel na
lekcjach w polskiej szkole? Z sondy Edunews.pl
wśród użytkowników portalu wynika, że najbardziej potrzebne są tablice interaktywne. Natomiast z
międzynarodowych badań, przeprowadzonych na zlecenie korporacji Intel,
wynika, że większość nauczycieli widziałaby na lekcjach mobilne
komputery.
Szkolnictwo wyższe jest jednym z sektorów, który ulega szybkiej i intensywnej transformacji. Zdolny młody
człowiek ma dziś przed sobą perspektywy niespotykane jeszcze 15 lat temu. Może wybrać którekolwiek miejsce na świecie, gdzie
chciałby odbyć część studiów. Stoją przed nim otworem uczelnie we
Francji, Singapurze, Kalifornii, Australii czy Brazylii. Rezultat?
Niedawno temu przytaczaliśmy opinie polskich nauczycieli na temat wykonywanego zawodu. Dla porównania - ciekawe wyniki przyniosło badanie na grupie 900 nauczycieli amerykańskich w formie wywiadów fokusowych. Okazuje się, że dwóch z pięciu nauczycieli wykonujących zawód w amerykańskich szkołach jest zniechęconych lub znużonych swoją pracą.
Sekret powodzenia edukacyjnych innowacji nie leży wyłącznie w stosowaniu nowych
technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale w treści. Niektóre
innowacje zbyt często koncentrują się na formie. W
innowacjach ważne jest uzyskanie wyższej skuteczności edukacji i
jakości ludzkiego życia. Najważniejsze jest to, czego się uczę. Istota
edukacji też leży w treści.
Na początku było marzenie – stworzyć własną akademię filozoficzną,
wzorem starożytnej szkoły ateńskiej, czy akademii florenckiej. Szybko
okazało się, że współczesne czasy są dobrym momentem, aby taką
inicjatywę rozpocząć. W epoce wszechobecnych mediów, potrzeba nam filozofii na
ulicy, dzięki której będziemy lepiej rozumieć media i to, co się dzieje
wokół nas.
Jak szkoła może sprostać wymaganiom stawianym jej przez nowoczesną
gospodarkę, w której wiedza jest jednym z kluczowych czynników? Jak motywować nauczycieli, aby lepiej radzili
sobie z pracą i dobrze przygotowywali gimnazjalistów
do odważnego wkraczania w dorosłość? Na wiele pytań stara się
odpowiadać raport o nauczaniu przygotowany przez OECD.