Szkolna edukacja w demokratycznym, wolnym kraju domaga się poszukiwania
systemu kształcenia dopasowanego do demokracji, wolności i potrzeb
obywatelskiego społeczeństwa. Stąd pytania o demokratyczną szkołę. Jaka
ona powinna być w demokratycznym, wolnym, obywatelskim kraju? Na czym
polega równość osób w takiej szkole?
Polscy rodzice nie wiedzą, kim są ich dzieci, co jest dla nich ważne i
czym się zajmują w wolnym czasie. Chociaż są najczęściej zadowoleni ze
szkoły, do której uczęszczają ich dzieci, i raczej nie przejmują się
ich edukacją szkolną - wynika z badania rodziców przeprowadzonego w
ramach IV edycji programu społecznego „Szkoła bez przemocy“.
Szkoła jest niezbędna w edukacji każdego człowieka. Z
tym zgodzi się z pewnością większość rodziców i
pedagogów. Czy jednak wiemy, kiedy maluchy są gotowe, aby
zasiąść w szkolnej ławie? Na
podstawie ośmioletnich badań naukowcy doszli do wniosku, który
większość z nas wyczuwa intuicyjnie: zbyt wcześnie rozpoczęta edukacja
szkolna może dzieciom zaszkodzić.
Centrum Badania Opinii Społecznej zaprezentowało kolejną odsłonę cyklicznych badań strony kosztowej edukacji w Polsce. Ile kosztuje rodziców edukacja dzieci w wieku szkolnym? Ktoś powie, dużo za dużo, a pewnie i tak wyniki badań nie uwzględniają wszystkich kosztów, które trzeba ponieść. A może dużo za mało, aby naprawdę była to solidna inwestycja w edukacj dzieci?
Trudności we wprowadzaniu aktywizujących metod nauczania takich jak
eksperymenty, działania edukacyjne prowadzone poza szkołą czy
interdyscyplinarny charakter zajęć - to główne problemy w nauczaniu
przedmiotów ścisłych, zaprezentowane w raporcie
przygotowanym przez Pracownię Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia" dla Centrum Nauki Kopernik.
Prezentujemy kolejne propozycje zmian jakościowych w szkole zgłaszane
przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu. Zachęcamy zainteresowanych debatą na temat kształtu polskiej oświaty,
do przesyłania na adres redakcji swoich pomysłów. Oto co proponuje
uczestnik szkolenia 8 strategii efektywnego uczenia
(się), które organizowaliśmy pod koniec czerwca.
Indywidualizm, rzecz piękna, acz są społeczności nauczycielskie wrogie
temu, wrogie współpracy i indywidualistom, szczególnie jeśli
szkolni indywidualiści osiągają sukcesy i ogromną wdzięczności społeczności
uczniowskiej i rodzicielskiej. Jak zatem być tym indywidualistą w polskiej
szkole? Jak docenić, a nie karać indywidualistów?