W związku z projektem Własność prywatna w dobie Internetu i globalizacji spytaliśmy studentów, co sądzą o różnych aspektach pojęcia własności. Okazało się, ze w takich kwestiach jak przewaga firm prywatnych nad państwowymi, społeczna odpowiedzialność biznesu, czy też ochrona praw autorskich w Internecie wcale nie są jednomyślni.
Dariusz Żuk jest prezesem Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, które wspomagają studentów i absolwentów pragnących założyć własną firmę. Mimo, że istnieją rozmaite źródła finansowania i wsparcia, młodzi ludzie niezbyt garną się do rozpoczynania własnej działalności gospodarczej. Dzieje się tak co najmniej z kilku powodów.
Lisbon Council, brukselski instytut typu think tank, opublikował wyniki badań porównawczych systemów kształcenia wyższego przeprowadzonych w należących do OECD 14 krajach UE oraz Stanach Zjednoczonych, Australii i Szwajcarii. Europejskie uczelnie wypadły w tych badaniach raczej przeciętnie; Polska słabo, jeśli chodzi o przygotowanie absolwentów do pracy.
E-portfolio, zwane też elektroniczną teczką lub cyfrowym portfolio, to dynamiczne narzędzie edukacyjne służące swemu twórcy do gromadzenia własnych wytwórów i tym samym dokumentowania czynionych postępów w nauce czy życiu zawodowym. Jednocześnie e-portfolio zachęca i ułatwia planowanie swojego rozwoju, a także refleksję nad nim.
Edukacja obywatelska w Polsce wcale w tak dobrej formie, jak mogłoby się wydawać. Mimo, że odsetek osób biorących udział w wyborach spada, działania na rzecz poprawy świadomości obywateli są prowadzone okazjonalnie, przez pojedyncze podmioty. A przykładów do naśladowania nie trzeba szukać daleko – wystarczy spojrzeć na Niemcy.
Aby nie dopuścić – jak mówi Toffler, jeden z najbardziej znanych futurologów – do masowego "porażenia przyszłością" należy stworzyć nowy system kształcenia odpowiadający erze superprzemysłowej. Aby tego dokonać, tak cele, jak i metody muszą się raczej wiązać z przyszłością niż z przeszłością. W szczególności dotyczy to instytucji szkoły, na wszystkich etapach kształcenia.
Niedostatek absolwentów kierunków technicznych szkodzi gospodarce i jej konkurencyjności w świecie – to główna teza raportu firmy Bayer opracowanego w ramach inicjatywy Making Science Make Sense. Menedżerowie amerykańskich firm uznali, że za stworzenie systemu promocji kierunków technicznych są odpowiedzialne również firmy, nie tylko system edukacji.
Ostatnie komentarze
----
Niestety nie wypada mi publicznie pisać, co myślę o...