Młodzież filmuje na poważnie!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneNowoczesna edukacja w szkole to nie tylko umiejętność korzystania z komputera. Młodzież coraz częściej wykorzystuje w nauce urządzenia mobilne. Zwłaszcza do tworzenia filmów do internetu. Nie, niekoniecznie chodzi tu o filmowanie „wygłupów” na lekcjach i po lekcjach. Podejmują chętnie trudniejsze tematy, np. dotyczące tematyki społecznej i ekonomiczno-finansowej.
 
W dwóch edycjach (2008-2009) ogólnopolskiej akcji społecznej Tydzień dla Oszczędzania, przygotowywanej przez Fundację Kronenberga we współpracy z Fundacją Think!, na konkursy filmowe poświęcone oszczędzaniu i inwestowaniu nadesłano ponad 600 krótkich filmów z całego kraju. Znalazły się wśród nich także poważne produkcje, mające określoną fabułę i zwroty akcji. Uczniom pomagali nauczyciele. Mieli zadanie nie było przygotować za ucznia materiał, ale podpowiedzieć, doradzić, zrecenzować materiał filmowy, aby był jeszcze lepszy. Również w tegorocznej edycji projektu uczniowie mogą zgłaszać filmy na konkurs (warto zajrzeć na stronę www.tdo.edu.pl, gdyż w ramach tegorocznej edycji Tygodnia dla Oszczędzania, do wygrania są naprawdę pokaźne nagrody!).

Przygotowane przez młodzież szkolną filmy – włożone potem na strony internetowe w popularnych serwisach społecznościowych – pełnią też funkcje edukacyjne. Niosą określone przesłanie, jak w przypadku Tygodnia dla Oszczędzania – „Nie wydawaj więcej niż dostajesz”, „Pożyczki i kredyty trzeba spłacać”, „Pieniądze nie mogą leżeć w skarpecie – muszą pracować”, itp. Jak się okazuje, młodzież lubi w ten sposób pogłębiać wiedzę na temat praktycznych umiejętności, dzięki którym będą mogli poradzić sobie w różnych sytuacjach życiowych. O ile nauczyciele i rodzice są przyzwyczajeni do podręczników i dużych bloków tekstu, o tyle młodzi ludzie dorastający w cyfrowym świecie, preferują treści audio-wizualne i hipertekst właściwy dla Internetu.

Kilka lat temu w Irlandii realizowano krajowy program pt. Filmy w szkole. Uczniowie szkół podstawowych przygotowywali własne ekranizacje fragmentów lektur szkolnych. Wizualizacja edukacji to obecnie jeden z najważniejszych trendów. Przechodzimy od uczenia się z tekstu do uczenia się z obrazów. Młodzież, od małego otoczona przez media i wychowana w środowisku multimedialnym nie rozumie dziś tekstów, za to świetnie rozumie obrazy i z nich wydobywa wiedzę.

O tym, że można połączyć filmy z tematyką lekcji świadczy realizowany właśnie w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych projekt Fundacji Think! Filmowa mapa przemian. Zaplanowano tu lekcje w szkołach poświęcone Funduszom Europejskim. Ale uczniowie na lekcji dowiedzą się podstawowych informacji o działaniu programów operacyjnych. Ich głównym zadaniem jest „wyruszyć w teren”, sfilmować przemiany dokonujące się w Polsce, w regionie, w lokalnej społeczności. Filmy mają pokazywać i uświadamiać, że czas skończyć z czarnowidztwem i narzekaniem – kraj dzięki środkom europejskim rozwija się i goni bardziej rozwinięte kraje UE. W ten sposób powstanie – z cząstek nakręconych przez uczniów - filmowa mapa przemian. Filmy zostaną osadzone w YouTube oraz na stronie projektu www.mapaprzemian.pl i staną się atrakcyjnym narzędziem dydaktycznym do prowadzenia lekcji z WOS, przedsiębiorczości czy geografii. Nic więc dziwnego, że do projektu przystąpiło już ponad 260 szkół z całego kraju. Uwaga! Swoje filmy uczniowie mogą nadsyłać do 5 listopada br.

Filmy i prezentacje multimedialne to istotny element edukacji w Szkole 2.0. Nie chodzi tu tylko o tworzenie takich małych form audiowizualnych, ale również o sam proces tworzenia. Filmy i prezentacje rzadko kiedy realizowane są przez pojedyncze osoby – raczej uczestniczy w tym zespół uczniów. Ścierają się oni poglądami, wymieniają uwagami, negocjują między sobą końcowy kształt dzieła, czyli uczą się współpracować w zespole. I to jest niezwykle istotne w szkole, do której zmierzamy. Szkoła 2.0 to społeczność osób uczących się. Także nauczycieli, którzy mogą (i muszą!) wiele nauczyć się od uczniów, aby skuteczniej i przyjemniej uczyć się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie