Grudniową debatą „Edukacja i wiedza” Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową rozpoczął cykl na temat przyszłości edukacji. Już na pierwszym spotkaniu padło ważne stwierdzenie, które musi być punktem wyjścia dla wszelkich debat edukacyjnych, zarówno o stanie obecnym, jak i o możliwych scenariuszach rozwoju edukacji: brakuje nam wizji edukacji w XXI wieku.
Czego uczyć na lekcjach informatyki?
Dorastający w świecie multimediów i nowych technologii ludzie
potrafią posługiwać się rozmaitymi narzędziami cyfrowymi (de facto różnymi komputerami). Ale
mimo tego nie w pełni wykorzystują ich możliwości, zwykle
używając tylko podstawowych funkcji. Wyzwaniem dla edukatorów jest więc dziś kształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi urządzeniami.
Wyrównywanie różnic czy uznanie nierówności w edukacji?
Rozpoczynamy publikację w portalu Edunews.pl serii wypowiedzi osób zajmujących się edukacją, które zostały zarejestrowane podczas ciekawej debaty "Edukacja i wiedza", zorganizowanej w grudniu 2009 r. przez Instytut Badań nad Gospodarkę Rynkową w ramach projektu „Pomorze 2030 – scenariusze rozwoju i kluczowe technologie“ finansowanego ze środków UE.
Polecamy (6)
Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać,
nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w
Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych
tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły.
Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w ostatnim kwartale
2009 r.
Szkoła musi być ciekawsza
Gimnazjum we wsi Drążna. Szkolny festiwal nauki. Publiczność składająca się z rodziców, uczniów, nauczycieli, gości, obserwuje prezentację ucznia mającego na co dzień trudności w nauce. Chłopiec, potarłszy ręką ebonitową rurę od odkurzacza, zbiera nią papierki z dywanu, po czym objaśnia, co działo się z elektronami i dlaczego papierki zostały do niej przyciągnięte.
Przyszłość: pomiędzy edukacją i katastrofą?
Uczestnikom konferencji Educa w Berlinie zadano takie
pytanie: czy systemy edukacji spełniają oczekiwania uczniów i
studentów? Potrzeba zmiany metod kształcenia podkreślana
była często podczas wystąpień, ale nie proponowano radykalnych kroków. Zmiana dzieje się na naszych oczach i wkrótce systemy edukacji będą musiały dopasować się do nowego świata, albo
poniosą porażkę.
Problemy z matematyką i co dalej?
W badaniach PISA w 2006 r. kompetencje matematyczne polskiej młodzieży
zostały ocenione na „słabą trójkę“. Polska zmieściła się w średniej
OECD, ale jako ostatni kraj. Choć polscy uczniowie potrafią sobie
poradzić z prostymi zadaniami i liczeniem, słabo wypadają w
praktycznym zastosowaniu zasad matematyki. Niestety, nic nie wskazuje na razie, że
będzie lepiej.
Ostatnie komentarze